Tror själv inte på någon högre ålder men det skulle vara roligt att höra vad ni tycker. Det är slitage men den står på yttersta kanten så det är svårt att fota.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ung eller gammal?
Collapse
X
-
Vad tycker du själv?
Glasmassan i fatet ser ok ut. Det som inte riktigt stämmer är den tjocka kraftiga fotplattan.
Men detta är jättesvårt.
En samlare jag känner har ett helt allmogeskåp fullt med sådana fat.
Sen känner jag en annan samlare som har ett sådant fat centralt placerat på ett fint bord.
Vid ett möte hos den sistnämnde samlaren tog en självutnämnd kung över alla samlare i glaskretsar till orden och sade:
Detta fatet ställer jag på golvet, det hör inte hemma bland alla gamla saker
Jag kunde inte skilja faten åt.
Det enda jag vet är att alla skulle säljas som troliga Göteborgare hos vilken auktionsfirma som helst
-
när man studerar sista fotot så tycker i alla fall jag att det verkar vara drag i fatet det råa puntelmärket verkar inte vara av karaktären av nyare efterapningar och man ser slirningar av drivningen och foten verkar inte vara exakt på milimetern rund, men man måste se och hålla i det i verkligheten för att säga varken bu eller bäbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Fatet kostade en guldpeng på ett av alla Röda Korsställen så jag tog en chansning! Vet inte riktigt vad jag ska tro, slitaget på kanten är bra men glasmassan är nästan för dålig. Blänger på det med jämna mellanrum men då det finns kopior är jag tveksam. Får ta med det nästa gång jag åker åt ditt håll, kunde ha blivit idag om mitt ressällskap inte hade ångrat sig.
Kungen bland glassamlare, kan det vara någon jag träffat?
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Jo du har träffat honom. En snart 80-årig kvinnocharmör
Fatet är säkert inte runt, det är ju ett hantverk trots allt.
Det har inte den smäckerhet som ett föremål från 1700-talet har enligt mitt sätt att se på det.Last edited by Lars Kallin; 2008-12-27, 21:43.
Comment
-
Fatet är faktiskt tunnare än vad det ser ut på bilderna.
Då gissade jag rätt om kungen, min bak har träffat honom
Hälsa så gott nästa gång ni pratas vid, han är en riktig charmör som jag tycker om.
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment