Bidrager med en bild på en nyförvärvad pressglasskål. Mönstret hette i Edas böcker Tokyo. När jag köpte skålen trodde jag det var en sockerskål. En bild ljuger ibland, skålen är 15 cm hög och 25 cm i diameter. Blev lite imponerad av dess storlek.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tokyo uranoxid
Collapse
X
-
Häftigt stuk på den skålen Lars . Ha den inte för nära dig dagligen bara ! Jag har varit med och experimenterat med en uran glas skål en gång för länge sedan som hade just denna färgen. Det knastrade bra i mät instrumentet och även om jag inte exakt kommer ihåg hur mycket strålning den innehöll så var det inte att rekomendera att exempelvis ha den ståendes på säng bordet...
De stackars ovetande glasbruks arbetarna som tillverkade dylika saker blev inte gamla direkt, eftersom man visste mycket lite om uranets inverkan på mäniskor på den tiden.Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Vill bara poängtera att det inte är hälsovådligt att använda den som den är ämnad till (se exempelm här ovan) sådana krafter är det naturligtvis inte i glaset. Man kan tryggt ha lite frukt och godsaker. Skulle själv vilja ha en sådan där fin sak på bordet !Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Comment
-
Å så var det ju!
Comment