Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre glasskål??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Äldre glasskål??

Har frågat om den här skålen på ett annat forum och fick då rådet att besöka PES i stället. Några tipsade mej om att Bay Åkerblom säkert kunde svara på mina frågor om skålen. Givetvis är jag glad för vem det än är som svarar. Det jag undrar över är hur gammal den är och vem som är upphovsman/kvinna.
    Ca 15 cm hög och 22 cm i diameter. Tyvärr hittar jag ingen signering på den.

MVH JAGO
    Bifogade filer

Hej JAGO och välkommen!

Jag har sett tråden på AP, och jag är nog spontant benägen att hålla med dem som gissar Målerås och liknande. Den här känns inte som Orrefors för mig (mönstret är lite för "enkelt"), men jag ska ta en djupdykning i de få gamla kuranter jag har och se om jag hittar nåt...

Comment

Tack för välkomnandet! Jag ser med spänning fram emot vad ni hittar om skålen.

MVH JAGO

Comment

Hej igen, nu har jag tittat igenom alla de kuranter som ingår i stora "Svenska glasbruken"-boken (vilket är en massa Orrefors/Sandvik, en del Kosta och enstaka Elme, Eda & Strömbergshyttan), och jag hittar varken skålen eller mönstret där. Tycker därför själv att buden du fick på AP (dvs. Målerås, Pukeberg eller Alsterfors) låter rätt sannolika, men har vi tur tittar någon förbi som kan ge det slutliga svaret.

Comment

Har en liknande som jag också letat möjliga tillverkare till. Snudd på omöjligt är det. Skulle till och med tro att det kan vara något glassliperi som köpt in skålen och sedan graverat.

Comment

Återigen tack. Jag hjälper en god vän med att kolla upp en del saker efter hennes mor. Med all säkerhet kommer fler objekt som jag har undrar över att dyka upp här på PES. Himla trevlig stämning här jämfört med annat så här blir jag kvar.

MVH JAGO

Comment

Hm! Det blev lite felformulerat i förra inlägget. Lite för tidig morgon kanske?

JAGO

Comment

formmässigt så är skålen väldigt lik andra pjäser av simon gate och jag sitter och kollar i boken "kärlek till glas" agnes hellners samling och det är något mittimellan satinslipat och graverat glas exakt den här pjäsen finns inte med men jag hoppas Bay hoppar in och löser detta men jag sätter en slant på orrefors och gate
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag tror som EB att det är ett förädlingsbolag inblandat.
                  DG

Comment

Hmm. Undrar var Bay är och kan bringa reda i frågan?

MVH JAGO

Comment

Working...
                    X