Den här lilla skålen har en a la greque- slinga. Var slingan populär och användes på bägge sidor av sekelskiftet 1800-1900 ? Foten är inte slipad, skarven ligger i fotringen. Bar hem detta i tron att jag hade ett likadant i klarglas, vilket inte var fallet! Vilket årtionde på 1900-talet tror ni den är tillverkad?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blått pressglas
Collapse
X
-
Hei! Det ligner Berlinserien til tyske Streit, tidfestet til rundt 1900. Jeg har flere deler av dette mønsteret: meanderbård og blomster, så jeg tror at det også er produsert i skandinavia. Enten det, eller så har det vært stor import fra Tyskland. Jeg syns det er kjempefint! Din skål var superbra! Hvor stor er den? mvh
-
Tack Pepita, ska kolla Berlinerserien. Min skål är 17 cm lång. Vore trevligt att se dina delar!Ursprungligen postat av pepita Visa inläggHei! Det ligner Berlinserien til tyske Streit, tidfestet til rundt 1900. Jeg har flere deler av dette mønsteret: meanderbård og blomster, så jeg tror at det også er produsert i skandinavia. Enten det, eller så har det vært stor import fra Tyskland. Jeg syns det er kjempefint! Din skål var superbra! Hvor stor er den? mvhSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ja, det är samma blombård! Kul! Har kollat Streits olika Berlinerobjekt, det är ju a la greque, meanderslingan som påminner och blommor, men det är inte exakt samma. Som Pepita skriver, så finns det säkert skandinaviska modeller oxå.Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Hei Äjht! Her er mine deler i gruppe. Det er dårlig fotolys overalt og dårlig med tid. Men iaf: som du ser er meanderbåndet skråstilt på den minste skålen på fot, den har heller ikke blomster. Ellers er det varianter av kombinasjonen bånd og blomster. Fløtemuggen og den minste skålen på fot har puntemerke
En annen sak som er påtagelig når man legger ut delene sånn, er hvor forskjellig farge glassmassen har. Herrlig!
Jeg tror som sagt det er flere glassbruk som har gjort disse. Variasjonenene i mønsteret taler også for det. Transjøkuranten du referer til, når er den fra? mvh
Comment
-
Ja skillnaden i glastoner är härlig! mkt riktigt att flera bruk gjort mönster med flera variationer och även med samma mönster. Kurantens nytryck är från 1932. Glasbruket levde mellan 1871-1931.Ursprungligen postat av pepita Visa inläggHei Äjht! Her er mine deler i gruppe. Det er dårlig fotolys overalt og dårlig med tid. Men iaf: som du ser er meanderbåndet skråstilt på den minste skålen på fot, den har heller ikke blomster. Ellers er det varianter av kombinasjonen bånd og blomster. Fløtemuggen og den minste skålen på fot har puntemerke
En annen sak som er påtagelig når man legger ut delene sånn, er hvor forskjellig farge glassmassen har. Herrlig!
Jeg tror som sagt det er flere glassbruk som har gjort disse. Variasjonenene i mønsteret taler også for det. Transjøkuranten du referer til, når er den fra? mvhSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment

Comment