Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mjölkig vinkaraff - hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mjölkig vinkaraff - hjälp!

Hej
    Jag har en fin vinkaraff i kristall från Orrefors. Den är alldeles mjölkaktigt förorenad inuti. Kan någon tipsa om hur man får bort det. Jag har provat maskindiskmedel, klor, ättika, skursand. Tacksam för tips!
    Bifogade filer

coca-cola

Comment

Den eviga frågan, tyvärr finns det inget bra sätt att få bort den mjölkiga ytan som mer eller mindre etsat sig fast i glaset. Däremot går det att dölja det på flera sätt.
      Ska du använda den kommer innehållet göra att beläggningen inte syns. Om den ska stå som prydnad kan en hinna av matolja eller spolglans på insidan göra underverk. Observera att detta bara är för hemmabruk, att inför en försäljning behandla på ovanstående sätt är inte omtyckt

Comment

Den gråvita beläggningen som oftast kallas vattensjuka bildas väldigt lätt om man diskar karaffen och sätter i proppen innan flaskan är helt torr.
        Vi har en antikhandlare här som har som regel att dessa skall stå utan propp minst 5 veckor i varmt rum.
        Att få bort beläggningen är i det närmaste omöjligt för en "amatör" då man måste etsa det med syra och då flourvätesyra som är en av de mest aggresiva syrorna. Det är bara de stora industrierna som erhåller tillstånd att få hantera dessa. Jag vet att Johans glassliperi polerade bort sådan här beläggning i vaser, men i karaffer är detta inte möjligt. Har det blivit beläggning så hjälper inte tipset ovan att ha proppen ur en längre tid. Själv så förvarar jag mina karaffer med proppen liggande vid sidan när de står i skåpen
        Lasse

Comment

Tack för tipset! Jag ska pröva!
          Cathrin

Comment

Hej och tack för ditt svar. Vad synd, jag som hade hoppats kunna sälja den. Den kommer från mina föräldrar och jag vet inte hur länge den sett ut så där. Men jag får väl prova något av dina tips och behålla den som prydnad.
            Cathrin

Comment

Beläggningen består väl av kalk, eller? Funkar det inte med Cilit Bang för badrum eller liknande?
              En del kalklösare innehåller fosforsyra, som går att får tag i genom färgaffären, men jag har ingen aning om hur det beter sig på glas när koncentrationen blir lite högre. Det är ju tråkigt om det etsar glaset istället. Glasmannen var väl inne på det med coca-cola och den innehåller väl fosforsyra vill jag minnas.
              Hur funkar det annars med en svag syra, typ citronsyra, och lång tid?
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Jag rekommenderar (tillsammans med Äjth) en behandling med kaustiksoda.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Jag rekommenderar (tillsammans med Äjth) en behandling med kaustiksoda.
                  Äsch jag funkar inge bra inne i flaskor
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av äjth Visa inlägg
                    äsch jag funkar inge bra inne i flaskor
                    :d:d:d

Comment

Kaustiksoda med sand som man snurrar runt i flaskan kan hjälpa ibland.

Comment

Tack för alla svar. Just nu står den fylld med cocacola. Men hur länge? Tömde och kollade och jag tyckte faktiskt att det såg lite bättre ut! Ska kolla med de andra tipsen också. Har ju försökt med citronsyra, ättiksyra och skursand, men där märkte jag ingen skillnad.
                        Cathrin

Comment

Working...
                        X