Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasburkar Norge.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasburkar Norge.

Köpte dessa glasburkar mest för
    att ta reda på vad de använts
    till. Står Norge på lock och sidan.
    För säkerhets skull har man även
    skrivit Norsk på motstående sida.
    Syns svagt på den högra burken
    där mortelns övre del slutar. Finns
    även en märkning i botten. Antagligen
    tillverkarens. Glaslocket läggs löst på
    burken och försluts med metallocket.
    Min egen gissnig är att det är så enkelt
    som konservburkar av norsk modell.
    Bifogade filer

De heter Norgesglass og ble brukt til syltetøy (eng: jam) og annen oppbevaring av mat. Det er produsert veldig veldig mange av disse, og man kan som regel få kjøpt de ganske billig i Norge.

Banden
    Last edited by Banden; 2006-07-20, 20:55.

Comment

Det var ett "grotekt" skämt att lägge in den mortlen såsom en bisak.
      Måste tänka på att man kunde haft bultande huvud.
      Du skall inte skjuta prick på burkarna? Kan riktigt känna myskänslan då splittret yr omkring.

Comment

Tack Banden för svaret.
        Brukar skjuta på det mesta så
        det mest troliga är att jag skjuter
        burkarna framför mig.

Comment

Hej,
          Ser att detta är ett gammalt inlägg, men måste ändå lägga till att under mina sådana här burkar av modell större, så står det Drammen glass (inte glas...).

Tycker det är lite kul att det står Norge på framsidan och sen i mindre norsk på baksidan (bara så att man riktigt fattar vart de kommer ifrån...).

Någon som vet under vilken period de tillverkades? Tycker de är både fina och praktiska!

Comment

Hei! Norgesglassene ble produsert fra 1908 til 1978, så vidt jeg husker. 6 størrelser. Drammen Glassverk produserte dem i en periode. Veldig praktiske og fine.
            Jeg mener at det har vært oppe på pes tidligere, så det finns en tråd fra tidligere. mvh pepita

Comment

Tack pepita för svaret! Hittade bara denna tråd när jag sökte...

Comment

Här en norgeburk med "Norge" enbart på locket och "Mosse Glass" samt siffran 6 i botten. 9 cm hög och 10 cm Ø.
                Om AS Moss Glasværk kan man läsa här http://www.arbeidsarven.net/dp/mossglassverk.htm
                Bifogade filer

Comment

Litt usikker på den tidligste produksjonen, vistnok tegnet for Hadeland 1902 og produsert av Drammen Glassverk (Begge eid av Cristiania Glassmagasin) fra 1908 pga stor overproduksjon av vindusglass (fönsterglas). Bare i 1909 ble det produsert 110.000 enheter, og totalt er det prodsert 75 millioner (!) av disse glassene.

Moss glassverk (Eid av bryggeriene) som hovedsakelig produserte flasker og emballasjeglass, produserte Norgesglass på lisens fra 1949.

I 2014 startet Hadeland opp igjen produksjonen (Iallefall salget, hvor de er produsert er jeg mer usikker på...). De har lansert egen webside, men den har ikke noe innhold enda.
                  Vi har et stort utvalg av norgesglasset med den karakteristiske Norge-logoen som først kom på markedet i 1902. Se vårt utvalg.

mvh
                  Banden

Comment

Tidligste jeg kunne finne, reklame for "Hermetiske sylteglas Norge" fra Aftenposten 18.07.1906
                    Click image for larger version

Name:	Aftenposten 1906.jpg
Views:	1
Size:	90,9 KB
ID:	555372

Comment

Working...
                    X