Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre snapsglas-spetsglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre snapsglas-spetsglas?

Undrar över uttrycket spetsglas!? är det formen på de yttre linjerna i kupan eller de inre? eller varifrån kommer uttrycket Spets..?
    Detta äldre glas fick jag av en god vän som ärvt det efter sina föräldrar. Foten är större än kupan. Tjocka väggar, tungt glas och i dagsljuset mot himlen ser botten ut som en spets! Undrar nu om ngn känner igen stilen och kan berätta/veta lite om detta glas. Känns ju egentligen inte som ett snapsglas med tanke på att det är så tjockt, supglas snarare eller rent av laboratorieglas??nä....
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Några fler bilder.
    Bifogade filer

Comment

Om dina fingrar inte är onormalt maffiga så kanske det kan nyttjas till likör, portvin och dylikt.
      Men för säkerhets skull tycker jag att du borde hälla upp en iskall OP och prova om glaset står pall för denna vätska. Prova imorgon, menar jag förståss
      Nog tror jag det är formen som givit glasen dess namn.
      Glaset ser mycket greppvänligt ut!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Sladden, kan du nånstans mellan tummen o pekfingret åldersbestämma det? Jag menar...jag har inte en susning.

Comment

Tyvärr, det är inte mitt område.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Glaset har en lätt rosa ton.

Comment

Lyfter denna fråga. Slipat puntelmärke.

Comment

1850-60-tal skulle jag gissa på - kanske foten tyder mera på 50-tal.

Comment

Oops! 50-Tal - menar du då 18 eller 1950-tal??

Comment

1850-tal alltså

Comment

Jag tänker att jag många gånger mentalt är kvar i 1900-talet och då var det ganska lätt att veta att man avsåg 1800-tal om man hänvisade till det. Nu är vi på 2000-talet och att nämna 50-talet blir inte lika självklart som förr. Om du förstår hur jag menar? FBQ?

Comment

Jo, jag vet att jag brukar formulera mig lite slarvigt och förutsätta att alla följer med i mina tankebanor, men nu hade jag ju skrivit 1850-60-tal tidigare i samma mening, så då trodde jag att det framgick
                        Jag vet annars som sagt att jag kan vara slarvig, jag vet att jag lyckades sätta myror i huvudet på min mormor när vi talade om urvädret -84, innan hon förstod att det var 1884 jag syftade på

Comment

Working...
                        X