En röd, rektangulär vas. 12,7 cm hög. Någon har sagt att den är från Reijmyre men det sägs ju om det mesta röda glaset. Någon som kan bekräfta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Röd vas.
Collapse
X
-
Hej!
Vasen kan vara från Reijmyre glasbruk och i så fall är den formgiven av Paul Kedelv. Denna typ av rektangulära vaser ingick i en serie om tre storlekar och den du har är i så fall den lägsta. Förutom i klart glas gjordes vaserna i flera färger t.ex. rött, grönt och blått. Som tillbehör fanns glaskulor i olika färger som skulle ligga i botten och underlätta blomsterarrangemanget.
Vaserna finns med på sidan 48 i Reijmyres katalog från 1960.Last edited by bekin; 2008-12-01, 20:23.
-
Vad mycket info du levererade! Tack! Vet du vilka höjder de är på de andra två vaserna? En i grönt skulle inte sitta fel.Ursprungligen postat av bekin Visa inläggHej!
Vasen kan vara från Reijmyre glasbruk och i så fall är den formgiven av Paul Kedelv. Denna typ av rektangulära vaser ingick i en serie om tre storlekar och den du har är i så fall den lägsta. Förutom i klart glas gjordes vaserna i flera färger t.ex. rött, grönt och blått. Som tillbehör fanns glaskulor i olika färger som skulle ligga i botten och underlätta blomsterarrangemanget.
Vaserna finns med på sidan 48 i Reijmyres katalog från 1960.
Så är det.
Comment
-
Hej igen!
Så här var det och det gällde nog inte bara Reijmyre. Om en artikel "sålde bra" blev det gärna en serie med olika storlekar och så var det med serien K-186. Den högsta vill jag minnas var 22 cm hög och mellanstorleken omkring 18 cm.
När serien K-186 blev en storsäljare kom snart serien K-187 (se bilden nedan) men den gjordes bara i två storlekar.
Inte nog med det, nu hängde Johnny Mattson på och skapade serien M-79 också den i tre höjder.
Comment
-
Tack igen för all info! Jag ska spana efter fler, jag gillar dem skarpt.Ursprungligen postat av bekin Visa inläggHej igen!
Så här var det och det gällde nog inte bara Reijmyre. Om en artikel "sålde bra" blev det gärna en serie med olika storlekar och så var det med serien K-186. Den högsta vill jag minnas var 22 cm hög och mellanstorleken omkring 18 cm.
När serien K-186 blev en storsäljare kom snart serien K-187 (se bilden nedan) men den gjordes bara i två storlekar.
Inte nog med det, nu hängde Johnny Mattson på och skapade serien M-79 också den i tre höjder.Så är det.
Comment
Comment