Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu ett glas...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu ett glas...

Hej!

Det dyker upp lite udda glas här hemma (jag håller på och flyttar) så här kommer ett till som jag inte vet mer om än att det kommer från släktingar som var hemmahörande i Småland. 8,5 cm högt. Lite svagt blåtonat. Undersidan är märklig, den känns alldeles sandig, har försökt fånga det på bild...

Nu till min fråga; Hur gammalt kan glaset vara och är det svenskt?
    (Jag hoppas på småländskt såklart.)
    Bifogade filer
    Så är det.

Ett seltserglas med sandpuntelmärke. Sista fjärdedelen av 1800-talet skulle jag tro.
    Trevligt.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Puntelmärken.http://www.collector-sweden.com/pontil.htm
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
        Ett seltserglas med sandpuntelmärke. Sista fjärdedelen av 1800-talet skulle jag tro.
        Trevligt.
        Tack för infon! Så kul att få veta lite mer.

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg

Sandpuntelmärket på den sidan ser inte ut som mitt men det kanske skiljer sig mycket åt. Mitt glas ser ut som om någon doppat ner i sand...
        Så är det.

Comment

Det ser ju optikblåst ut, sandpuntel som går upp på sidorna av glaset,
          det kan det inte vara, vet i tusan vad dom doppat glaset i, det är ju inget som förfinat glaset precis, lite ojämt
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Det ser ju optikblåst ut, sandpuntel som går upp på sidorna av glaset,
            det kan det inte vara, vet i tusan vad dom doppat glaset i, det är ju inget som förfinat glaset precis, lite ojämt
            Hirvi

Optikblåst är det nog ja. "inget som förfinat glaset precis" Nä, det kan jag hålla med om men lite charmigare är det kanske?
            Så är det.

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
              Optikblåst är det nog ja. "inget som förfinat glaset precis" Nä, det kan jag hålla med om men lite charmigare är det kanske?
              Ja man kan undra varför och vad det är
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag gissar att glaset saknar sin vattenkaraff som det vill vara lock till.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Jag gissar att glaset saknar sin vattenkaraff som det vill vara lock till.
                  Varför tror du det? Jag är bara nyfiken.
                  Så är det.

Comment

Möjligen att det kan bero på att botten är så "slarvigt" hopkommen. Det påminner om detta glas, som oxå har en rejäl sandpuntel, är ovalt och fult med blåsor (undras om det var ett måndags-knåp?) men mest, gällande ditt gla, är att det har ingen tjock botten utan är lika tunt runt om och det är som klippt o skuret för att sitta på en karaff.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Äjth; 2008-11-30, 16:03.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja där har du sandpuntel, häftig ensam stor blåsa, inget fick
                      gå bort tydligen, (antik), går vid 100år va
                      Blåste glasblåsaren ut glaset snett efter första anfånget av glas,
                      så blev det snett hela vägen, vissa var glasblåsare sisådär,
                      dom hade inte känslan för snett å rakt
                      Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        ..., gällande ditt gla, är att det har ingen tjock botten utan är lika tunt runt om och det är som klippt o skuret för att sitta på en karaff.
                        Mitt glas har en botten som är ca 7 mm tjock.
                        Så är det.

Comment

Working...
                        X