Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt nya intresse

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mitt nya intresse

Hej och hjälp!

Jag har börjat att köpa glassaker och fram för allt vaser. Tycker att det är väldigt spännande och vill lära mig så mycket som möjligt, som t ex tyda bokstäver vid signering (har hittat bra infp om Orrefors på sidan), eller att lära sig att känna igen specifika saker...
    Finns det bra böcker att köpa som rekommenderas?

Ska försöka bifoga bilder med några av mina inköp.

Smålandshyttan? Schott?
    Skruf/Hellsten?

Ha en bra dag
    petra58g
    Bifogade filer

Bild 1 vas 1 2 5 6 e Josef Schott..har likadana..finns dock ännu en variant som är förvillande lik som jag e osäker på om Schott e upphovsmannen obs tror även han e skyldig till de andra två vaserna på samma bild

Comment

Mina vaser

Tack för hjälpen!
      Jag tror också att det är Schott, på den minsta finns etikettmärket Smålandshyttan kvar. Men kan jag vara helt säker, kan man hitta bok/internetsida för att fördjupa sig i detta?

Hoppas att jag får besked om någon av de andra också. Nr 1 på bild 2 kan det vara Gullaskruv? Nr 2 på samma bild Skruf /Hellsten?

Comment

Hej Petra och välkommen. Jag tog mig friheten att flytta ämnet till glasforumet.

Vad gäller glaset så är den bruna vasen inte något från Gullaskruf. Har sett flera av de andra sakerna tidigare, men har lite för dålig ordning på övervåningen idag för att kunna placera dem tyvärr...

Comment

Ursprungligen postat av petra58g Visa inlägg
          Nr 2 på bild 2 Skruf /Hellsten?
          Tror nog du har rätt i att det är en Hellsten

Comment

Den gulaktiga till vänster på bild nr 2 har jag för mig är från Lindshamar.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Bild 2, vas nummer 2 brukar ha en Bohemia Glass etikett.

Bild 3, tror jag är en SEA vas.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Trevligt att det finns hjälp att få och att så många tar sig tid att försöka reda ut mina undringar. Tack för flytten till rätt sida också. Kommer inte ens ihåg nu hur jag lyckades komma in och lägga ut bilderna

Jag försöker leta efter denna information.

Comment

Hej!
                  Som gammal blekingebo uppskattar jag hjälpen och hoppas på ännu mer
                  Någon bra bok som du skulle rekommendera?
                  I pappas samling finns gröna glas (likör, grogg och snaps tror jag) med karaff, målade med svarta katter i månsken. Skulle det kunna vara Johansfors? Hört talas om något sådant?
                  P

Comment

Working...
                  X