Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gr. Aether?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gr. Aether?

Visst är det en lustig form på det här mätglaset? Ser ut som en del av mina bläckhorn så man ska nog ha något i halsen, kanske en pipett? Har inte lyckats luska ut vad texten står för.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Nu gissar jag friskt. Jag tror att den kommer från läkekonstens värld och att den har något med nedsövning att göra. Gr Aeter tolkar jag till gram eter, man "laddar" med lämpligt antal gram eter, t ex i förhållande till patientens vikt, och sen får han handas in etern via en slang och en ansiktsmask .
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Kollade på wikipedia och tydligen så står Aether för "uppe i skyn" så eter var nog det troliga användningsområdet. Var det inte så att blått glas inom medicin stog för farligt innehåll? Annars är den ju väldigt keckeblå!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Blått är väl annars förknippat med hälsa, menthol, mineralvatten etc. Ett manick för eter tycks ändå stämma bra. Eter ansågs nog inte som farligt.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Den ser ut som ett piphuvud (rökning)

Vi blåste blåa flaskor, dom var till för blod.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Den ser ut som ett piphuvud (rökning)

Vi blåste blåa flaskor, dom var till för blod.
            Hirvi
            på vilket sätt användes de med blod??
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              på vilket sätt användes de med blod??
              Har svårt att svara på detta, vi gjorde halvlitare, graderade med gänga,
              blåste dom i halvautomat (blå)
              Vi sade bara blodflaskor, hörde inget annat.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
              X