Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens saltkar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens saltkar.

Lite snett och vint.
    Ganska tungt och tjockväggigt.
    Inte ett puntelmärke så långt ögat når
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Jag befarar att du fått tag på ett ganska nytt saltkar Har ett snarlikt som jag köpte någon gång runt 1995, och som jag då trodde kanske var gammalt, men blivit ganska övertygat om att det är nytt. Det var väldigt likt det här men med rundade "uddar"; har sedan sett lite olika varianter på loppisar.
    Grov form med mycket defekter, glasblåsor i massan, men verkar helt sakna efterbearbetning, de är nästan alltid helt oslitna och har en helt klar glasmassa.

Tror jag har efterfrågat information och bekräftelse tidigare hur det förhåller sig - Ulferic har bl. a. också ett snarlikt.

Få se om någon kan svara på vilka som gjort dessa...

Comment

Köpte det med en liten tanke att det skulle kunna vara asiatiskt. Har t.o.m. sett saltkar med gammal form som haft klisteretikett "made in korea".
      Nu är det ju svårt att kolla hemspråket på det, det får stå lite avsides
      Last edited by Sladden; 2008-11-16, 09:10.
      resten satte han hår på.

Comment

Vilka snygga bilder!!!
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

På den tredje bilden ser det ut som en del av fotringen missats i gjutningen medan den på sista bilden ser helt ut, eller är den tredje bilden tagit inifrån karet? Ögat luras av dessa intravenösa bilder
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Dessa nygamla alster..har ni sett dem som fyrkantiga saltkar oxå..igår på loppis så vred jag på ett kar som vid första anblicken såg riktigt gammalt ut..men kändes fel i handen..något med ytan o så inget slitage över huvudtaget..

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              På den tredje bilden ser det ut som en del av fotringen missats i gjutningen medan den på sista bilden ser helt ut, eller är den tredje bilden tagit inifrån karet? Ögat luras av dessa intravenösa bilder
              3:e bilden är inifrån.
              resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                3:e bilden är inifrån.
                Dåså då är allt på plats!!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                X