Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hej alla glas fantaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej alla glas fantaster

Jag har en fråga gällande Elis Bergh någon som känner till om han arbetade även åt Strömbergshyttan ? Köpte igår en Vas som var signerad B 961 tror jag att det står, Känner tyvärr ej till så mycket om Elis karriär då jag gillar mest bruksglas...

tack på förhand för era svar..

ps har även en mina fråga gällande Natriumsulfat eller glaubersalt som användes enligt en bok jag har som substitut för Soda under WWI då Soda ej fanns att tillgå. Nuförtiden verkar det mest vara hmm ett laxermedel om man googlar..

/ Mrmagic
    The future is unwritten lets create tomorrow

B på strömbergshyttans pjäser betyde blomvas/vas, elis bergh var inte på strömbergshyttan. Det där med laxermedel var kul om man är hård i magen käka ett sodaglas
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tack Harley..

Intressant att veta att han ej var på detta glasbruk, vilka var han på då jag har fått för mig att han var på flera st..

mvh mrmagic

Comment

Jag har sett uppgifter på att han (förutom Kosta) skulle ha varit aktiv på Böhlmarks armaturfabrik och på Pukebergs glasbruk, men det är inget jag har sett bekräftat...

Comment

Tack Cjf

Super snabbt svar

För allas information gällande Glaubersaltet så fick jag den informationen från en bok om Lindefors - Strömbergshyttan, väldigt bra läsning med direkt intervjuer med personer som har jobbat på detta glasbruk i början av det förra århundrandet.

boken heter I glasriket människan miljön framtiden

/ mrmagic

glas är väll allt bra trevligt först köper man en bok från ett antikvariat om ett nedlagt bruk, 3 dagar senare sitter man där med ett köp man är nöjd med i alla fall. Elis eller ej...

/ mrmagic

Comment

Working...
          X