Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbruk och museer i Värmland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jo din undran är befogad, Lars Kallin. Men denna tråd "Glasbruk och museer i Värmland" blev överambitiöst bred i sin omfattning: allt från fönsterglas på Glava, via alla sorter som gjordes på Sölje och Anneberg-Mässvik-Liljedal och till Edaglaset.

Det var väl konstglaset från Eda som låg i bakhuvudet, när jag placerade tråden här. Hade beundrat allt Gerdas konstglas på Eda glasmuseum, när tråden startades. Så bidde det. Så ligger det också i bakgrunden att jag faller i beundran för de gamles konstförfarna handlag i mästarstolar på Sölje när dessa småglas klipptes och drevs efter puntlingen; mästarnamnen Hirsch, Heintz, Gleisner och gravörerna Chievitz och Levin klingar förnämligt i mina öron! Lite svårt ibland att sålla in glas i dessa speciella fack.
    Last edited by Rebello; 2009-05-29, 07:06.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      Intressant att det listats under konstglas. De uppvisade föremålen är ju alla åt bruksglashållet.
      Kan hålla med, och för att ni inte ska känna er begränsade i den fortsatta diskussionen flyttar jag tråden till "Övrigt glas"

//cjf

Comment

Ja, det var bra cjf, att du följde mitt förslag och förde över tråden från "Konstglas" och hit.

Jag lägger nu också in här ett par andra glas som jag tidigare har placerat på konstglastråden "Drivet Söljeglas". Texten därtill: Bilden här visar två drivna och puntlade småskålar från Sölje. Den ljusa har höjden 4,2 och diametern 6,2 cm. Det mörka saltkaret har h = 6 och d = 7 cm. Båda har omvikt fotkant, vikt neråt inåt.
        Bifogade filer

Comment

Ytterligare ett bidrag från den Söljesamlare som bad mig fotografera en del av hans glas och lägga ut bilder på PES - som ett svar på min begäran om Söljeglas i inlägg nr 8 och 10 här på tråden.

En liten burk i typiskt Söljegrönt. Höjd 12 cm.
          Bifogade filer
          Last edited by Rebello; 2009-05-30, 18:36.

Comment

. . . och en liten skål från c:a 1860, h 8,5 och d 12 cm.
            Bifogade filer

Comment

Mkt fina bilder och framför allt trevliga objekt ! Sådan här ögonfröjd man blir man både glad och uppiggad av
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                Varför gjorde man en "kinnekulle" i buteljerna?
                Ja, så frågade mig en guide i Sölje glasmuseum för ett par år sedan, när vi tittade på sådana flaskor i museet.

Han hade själv inget svar, så jag inhämtade ett besked från Glasriket. Vad säger ni pesare om detta?
                Inget svar här på PES - så jag får återge det som Systembolaget har svarat:
                När man vänder flaskan upp-och-ner bildar ju "kinnekullen" en fördjupning. I denna placeras mynningen med sin kork på den flaska som står ovanpå och står då stadigt där. Detta gäller när man lagrar flaskorna med t ex champagne, stående ovanpå varandra i vinkällaren.

Comment

Kinnekullen har en mer grundläggande funktion, botten är alltid den svagaste delen av en flaska och sprängs lätt ur pga jäsning, kolsyra, varmfyllning mm. En kraftigt välvd botten ger mycket högre hållfasthet mot inre tryck och används än idag på många produkter även om det idag i vissa fall bara rör sig om estetiska skäl.

Comment

Jag håller på att städa och rensa i mina gamla samlingar av allt möjligt bl.a. frimärken. I något svagt ögonblick har jag nog köpt det här kuvertet. Ett s.k. portokuvert, med frimärket tryckt på kuvertet. (detta lär vara tryckt i Norrköping.
                    Avsänt från Sölje glasbruk 3/8 1890.
                    Vilken Brukspatronen är vet jag inte Kanske Ni i Värmland vet mer.
                    mvh LasseC
                    Bifogade filer

Comment

Om årtalet är 1890 så kan det inte vara brukspatronen Jonas Niclas Nordström,
                      som ägde Sölje från 1829 till sin död 1858.
                      Efter änkan Maria Cajsa Nordströms död 1873 leddes bruket av sonen Fridolf Nordström,
                      ett av de sju syskon som drev bruket som aktiebolag fram till konkursen 1886.
                      Därefter förvärvades Sölje av bröderna Axel Hjalmar och Henning Frisell
                      som 1899 tvingades sälja till Billeruds aktiebolag i Säffle.

Kan brevets adressat vara en av de sju syskonen eller någon annan släkting?

Källa: Nisbeth - Fogelberg, Värmländska glasbruk III Sölje glasbruk.

Comment

Det är ju svårt att läsa årtalet Den förmodade 9 kan ju faktiskt vara en annan siffra, förslagsvis en tre. Jag skall se om jag kan göra en förstoring av årtalet
                        LasseC

Comment

Jag har försökt att göra stämpeln tydligare men den är otydlig på den tredje siffran. Jag vet inte om någon är bättre på att tyda den. Jag tittar på originalet och tycker nog att det är en 9. Det här är inte stämpelns rätta färg
                          LasseC
                          Bifogade filer

Comment

1856?

Comment

Kan tänkas. Jag får väl skicka kuvertet till Dig så får Du försöka
                              Lasse

Comment

Kan den lilla brevportotabellen på http://www.postmuseum.posten.se/fragor.html vara till hjälp?

Comment

Working...
                                X