Johodå.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Puntlad pressglasskål
Collapse
X
-
Är den riktigt stor eller typ geléskål?Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggJohodå.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
-
Faktum är att jag aldrig sett de stora skålarna med vare sig märkning eller puntelmärke!!Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggGeléstorlek.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggÄr den riktigt stor eller typ geléskål?Här är en intressant sak jag sett flera gånger, geleskålar antas av de allra flesta vara små, det trodde jag också.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggGeléstorlek.
Men tittar man i de gamla priskuranterna är geléskålarna de största!
I de kuranter jag har där måtten finns med ser det ut ungefärligen så här,
Diameter:
saltskålar 6-8cm
sylt 8-15cm
socker 10-18cm
Gelé 21-25cm
Troligen åt man inte Gele på samma sätt som vi gör idag eller så handlar det inte om samma sak?
Comment
-
Sambon inflikar här att man förr åt Gelé som efterrätt, jordgubbs/körsbärs/hallon etc. När jag tänker på gelé, är det den gelé vi åt tillsammans med bl.a söndagssteken. Man tog en klick med liten sked, Väldigt sött(gott) till bland annat viltkött.Ursprungligen postat av Legion Visa inläggHär är en intressant sak jag sett flera gånger, geleskålar antas av de allra flesta vara små, det trodde jag också.
Men tittar man i de gamla priskuranterna är geléskålarna de största!
I de kuranter jag har där måtten finns med ser det ut ungefärligen så här,
Diameter:
saltskålar 6-8cm
sylt 8-15cm
socker 10-18cm
Gelé 21-25cm
Troligen åt man inte Gele på samma sätt som vi gör idag eller så handlar det inte om samma sak?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Så är det nog, det förklarar storleken på de gamla skålarnaUrsprungligen postat av Äjth Visa inläggSambon inflikar här att man förr åt Gelé som efterrätt, jordgubbs/körsbärs/hallon etc. När jag tänker på gelé, är det den gelé vi åt tillsammans med bl.a söndagssteken. Man tog en klick med liten sked, Väldigt sött(gott) till bland annat viltkött.
Comment
-
De Gryttillverkade stora skålarna är också garanterat märkta.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggFaktum är att jag aldrig sett de stora skålarna med vare sig märkning eller puntelmärke!!
Comment
Comment