Hei! Er det mulig å tidfeste disse vanlige spissglassene? Glassene er ca 10 cm. diameter oppe og nede ca 5 cm. Rått puntemerke. Grønntonet glass. Noen som kan hjelpe? mvh
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spissglass
Collapse
X
-
Hei, og takk for innspill
Her er det dårlig fotovær, men jeg har gjort et forsøk på å vise glassmassen litt bedre. Glassmassen er relativt ren, syns jeg. Bildene viser forhåpentligvis både lus og muligens sand. Jeg har desverre ingen priskuranter selv, men har nå funnet en litteraturhenvisning med bilde, fra Hadelands priskurant 1856. Mine glass ligner veldig på det som ble kaldt "spidse med glat stilk" iht kuranten kom de i 4 størrelser, men boka angir ikke hvilke (sic) Kan disse glassene være fra den tiden? mvh
Comment
-
Jo. Om vi tar modellen som sådan är den riktigt gammal. "spidse med glat stilk" betyder väl helt enkelt spetsglas med slätt ben - de tillverkas från 1700-talet och framåt.
Det sena 1800-talsglasen har väl däremot ofta väldigt ganska smala, och de här lite tjockare känns äldre. Glaset längst till höger har en fot med kant som liknar hur fötter ser ut runt 1850, och de andra båda har också fötter som liknar hur de ser ut fötter ser ut runt 1850, de båda ser också ut som äldre 1800-talsfötter med högre sluttande fason mera än en helt platt fot.
Å andra sidan har jag sett sådana fötter relativt moderna spetsglas där man velat kopiera en lite äldre stil. Och som du tycker jag, även om jag inte riktigt törs bedömma glasmassan på de här fotografierna att den känns väl ren. Har sett gröntonat glas på nyproducerade kopior där man avsiktligt färgat in den. Undrar om det kanske inte istället är relativt nya glas från sent 1900-tal?
Comment
Comment