Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå rovflaska.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå rovflaska.

Har för mig att jag sett en kurant från 1830?-talet, Liljedahl med blåa rovflaskor.
    Antar att denna kan vara tillverkad varsomhelst.
    Hursomhaver, min första flaska av denna modell. Optikblåst med utkragad mynning. Skarpt puntelmärke, gott bottenslitage och så är den ju "Keckeblå!"
    13,5 cm hög, 10 cm tvärs över.
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

det var en go flaska du kan du sladden, det är bara jag som lyckas få tag på nygjorda gamla flaskor och pluntor
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Usch...den färgen är väl inget att samla på...bara att skicka vidare

Comment

Ursäkta en okunnig..vad e en rovflaska?

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Ursäkta en okunnig..vad e en rovflaska?
          det är väl en flaska du kan ha i fickan samma med klockor rova det är väl en klocka att ha i fickan
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Mycket trevlig.
            De blåa är inte särskilt vanliga.
            Den skulle passa perfekt i min blåa sektion

Comment

Den skulle passa bättre här då jag verkligen gillar formen men tyvärr inte har något exemplar i någon färg.

Comment

..eller, förresten vi gör så här. Jag skickar ner lite pressglas till dig Sladden och sedan skickar du den blå till Kallin som i sin tur postar den benvita till mig. Är det OK?

Comment

En vakker flaske!! Og jeg tror den skal hjem til Norge.... Gjøvik Glassverk laget disse" blå lommeflasker med brede stående folder" (Norsk empireglass: Gjøvigs Glasværk 1807-1843, Jan Håvar Korshavn)
                  Jeg vet selvfølgelig ikke om din er norsk, men siden du har fått så mange grunner til å sende den rundt omkring i Sverige, ville jeg bare nevne det. Målene som er oppgitt på disse flaskene er 10-13 cm. mvh

Comment

Tanken på Gjövik är ju trevlig.
                    Att skicka runt den i Sverige känns inte lockande.
                    Kanske när Sladden kommer på obestånd, vilket han gör då och då, beroende på att köptarmen drar mera än Smålandspungen innehåller
                    Visst, Kecke! Det är ju en riktig "Käringfärg", tveksam för en redig kar! Därför är det nog bäst att jag behåller den, har kontakt med min feminina sida, nämligen
                    Men visst är blått ute. Hur många blå bilar ser man nuförtiden?
                    Förresten, kan man kalla den optikblåst? eller är den blåst i form?
                    Last edited by Sladden; 2008-10-12, 07:27.
                    resten satte han hår på.

Comment

Kanske denna passar in i Blå-samlingen

Blått e fint
                      Bifogade filer
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Om den är blåst i form Sladden,
                        det är en sak man kan titta på när det gäller optikblåst,
                        i form eller inte form,
                        känns optiken mycke tydligt när du drar med fingret över,
                        då har den nog inte blåsts mot några form- väggar,
                        blåst optik i form blir bra slät utvändigt, endast vid halser mm där glaset
                        skurits med saxar mm, där kan optiken kännas grov i båda fallen.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                          Visst, Kecke! Det är ju en riktig "Käringfärg", tveksam för en redig kar! Därför är det nog bäst att jag behåller den, har kontakt med min feminina sida, nämligen
                          Men visst är blått ute. Hur många blå bilar ser man nuförtiden?
                          Förresten, kan man kalla den optikblåst? eller är den blåst i form?
                          Du Sladden Jag kan hämta upp den när jag passerar om en vecka
                          Då kan ju Kecke komma hit och titta på den
                          DG

Comment

Din plunta är som sagt mycket vacker. Det är många här som är intresserade av den. Hur har du kommit över den?

De jag har i samma modell är optikblåsta och sedan tillplattade från sidan.
                            Jag har haft en som det står MMA i botten på.
                            Jag tror inte din hör till dessa.

Comment

Köpes/bytesaffär hos handlare. Bytte bort en kniv och lade lite pengar emellan.
                              Friblåst och sedan tillplattad verkar den här vara då optiken är mycket tydlig på utsidan.
                              Vad menas med MMA, Lars?
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X