Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"glaskoppar"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "glaskoppar"

    Någon som känner igen dessa. Tillverkades i olika färger. Är pressade i Flygsfors. Det ena är faktiskt ett prov som är märkt.
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Gullaskruf har också gjort sådana. Du har väl varit hos tandläkaren i unga da´r, Lasse?
    Last edited by Raoul Karlsson; 2008-10-11, 09:10.
    knappast meningslöst.

    Comment


    • #3
      Jodå jag visste vad det var. men det unga gardet kanske aldrig har sett sådana här. Det stämmer nog Raoul att det var flera glasbruk som gjorde dessa. Har väl tillverkats i ett stort antal och flera färger.
      Lasse

      Comment


      • #4
        Vet inte om jag ska ingå i det unga gardet men har ingen aning om vad glasen är till?
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          undrar om det inte varit amalgan i dom, har alltid hatat tandläkarn eller rättare sagt varit livrädd så jag kommer inte ihåg ens hur det ser ut inne hos en tandläkare
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Jag minns att tandläkaren, med en pincett, tog en liten, liten vaddkula (eller vad man nu skall kalla det) och doppade i någon av skålarna som alltid stod på brickan med instrument.
            Sedan petade han med den i tanden vid rotfyllning.
            Antar att det var någon sorts decinfektionsmedel.
            Minns någon sorts brun vätska och någon som var genomskinlig.

            Comment


            • #7
              Det står väl dappenglas på etiketten! Har aldrig sett sådana, så jag tillhör väl det unga gardet.

              Comment


              • #8
                Ja namnet på dem är Dappenglas. Jag vet inte men tror att det är tandläkarens namn på dem. Jo tandläkaren hade ett antal olika sådana i olika färger. Detta för att skilja på vad de innehöll. Sprit och andra illasmakande vätskor. I och för sig är inte sprit illasmakande men det var koncentrerad sprit så den var för stark.
                DG

                Comment


                • #9
                  Jo då jag minns!!Mellan pincettens fingrar hölls en mkt liten rund bomullstuss som plockades fram från en metalligloo med små hål. Tussen doppades i ett dylikt glas och så duttade tandläkaren ner den indränkta tussen på ett ställe i tanden och det smakade ganska illa...och länge!!
                  Det positiva med glasen var att när innehållet använts var det slut på tandläkarbesöket för den gången!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Dappenglas i modern tappning:
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                      Då tycker jag nog att de i glas är mycket trevligare
                      DG

                      Comment

                      Working...
                      X