Jodå jag visste vad det var. men det unga gardet kanske aldrig har sett sådana här. Det stämmer nog Raoul att det var flera glasbruk som gjorde dessa. Har väl tillverkats i ett stort antal och flera färger.
Lasse
undrar om det inte varit amalgan i dom, har alltid hatat tandläkarn eller rättare sagt varit livrädd så jag kommer inte ihåg ens hur det ser ut inne hos en tandläkare
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Jag minns att tandläkaren, med en pincett, tog en liten, liten vaddkula (eller vad man nu skall kalla det) och doppade i någon av skålarna som alltid stod på brickan med instrument.
Sedan petade han med den i tanden vid rotfyllning.
Antar att det var någon sorts decinfektionsmedel.
Minns någon sorts brun vätska och någon som var genomskinlig.
Ja namnet på dem är Dappenglas. Jag vet inte men tror att det är tandläkarens namn på dem. Jo tandläkaren hade ett antal olika sådana i olika färger. Detta för att skilja på vad de innehöll. Sprit och andra illasmakande vätskor. I och för sig är inte sprit illasmakande men det var koncentrerad sprit så den var för stark.
DG
Jo då jag minns!!Mellan pincettens fingrar hölls en mkt liten rund bomullstuss som plockades fram från en metalligloo med små hål. Tussen doppades i ett dylikt glas och så duttade tandläkaren ner den indränkta tussen på ett ställe i tanden och det smakade ganska illa...och länge!!
Det positiva med glasen var att när innehållet använts var det slut på tandläkarbesöket för den gången!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment