Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prins rupert´s drops

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Prins rupert´s drops

Vet inte om jag talat om dessa förut. Minnet sviker.
    Är inne i en läsperriod just nu. Har läst en del relativt tidiga böcker om glastillverkning. I en del av dessa beskrivs glasets otroliga egenskaper.

Något som nämns är prins rupert´s drops, se filmen.
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=6V2eCFsDkK0"]YouTube - Prince Rupert's Drop[/ame]

Något annat som näms är "bursting vessels" Ett glasföremål som hålblåses, troligtvis kyls detta också ned fort som i exemplet ovan.
    Man skall kunna slå på dem med en hammare eller använda dem att slå i spik med. Om man däremot släpper en liten gruskorn innuti den så skall den explodera. Har tydligen visats på något glasbruksmuseum, har någon sett det live?

När jag gick en glashållfasthetskurs på bruket i Limmared för en 10-15 år sen förevisades glasämnen hårda nog att användas som hammare, dessa var "frysta" i tillverkningsprocessen, alltså hanterade så lite som möjligt. därav kommer också den extraordinära hållfastheten. All hantering av glaset vare sig det är luft som blåses in eller kontakt mot formar och dyl ger microfrakturer i glasets yta som drastiskt försämrar hållfastheten.
    Att glaset exploderar när något nuddar insidan kan bero på att det inte är nedkylt på ett kontrollerat sätt.

Comment

Jag har precis provat att göra Prins rupert´s drops men lyckades inte glasynglen gick sönder direkt i vattenspannen när de kyldes av.
      Troligen går det bara att göra med mer hanterbart glas, det vi använder stelnar väldigt fort.

Comment

Working...
      X