Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp m. mummaglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp m. mummaglas

Vad säger ni om det här glaset som ligger ute på Tradera. Dekormålningen (tomten) ser ut som så oerhört många andra tomtar på glögg/snapsglas. Målades de efter schabloner? Benet är luftfyllt, puntelmärket kulslipat.
    Jag hade en tanke på att köpa som present, men känner mig osäker på priset. Glaset har rätt storlek i mitt tycke, för ett mummaglas. Kan ni hjälpa till med tiden här lite och vad som är ett rimligt pris.
    Last edited by Äjth; 2008-10-05, 15:44.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

hej jag har 2st som är från sekelkiftet 181900 och de köpte jag på auktion för 10 år sedan för 1200kr. och de ligger ganska still där.
    Bifogade filer

Comment

glömde skriva att mina är 1 cm större åt alla håll.

Comment

Ursprungligen postat av mojsa Visa inlägg
        glömde skriva att mina är 1 cm större åt alla håll.
        Tack Mojsa! 1200 för paret, fattade jag rätt?
        Glaset med svenska flaggan, vad är det? ursäkta att jag är så nyfiken, can´t help it!!! finns det mer text och hur .....

Comment

Nu har sambon, ifrågasättaren kommit hem och menar att detta glas borde kunna härledas till ca 30-40-talet och inte längre tillbaka.
          Mumman var den inte finsk från början? Min mummatradition kommer från min farfar som var invandrare från Ryssland, ursprungligen kom han från Armenien. Farfar hade en mummakanna som min far tog över, själv har jag inte uppmärksammat mumman som typiskt svensk. Vad säger ni?

Comment

hej äjth, ja1200 för båda. Jag vet att det är för sent med 30-40 tal jag kan sträcka mig till 10 talet max. mina är emaljmålade vilket är vanligt från 1850talet och till början av 1900talet i sverige. glaset brevid vet jag inte mycket om. det är planslipat i botten och emaljmålat med bla äkta guld. samt att man kan skönja texten minne från alingsås import. mäter 12 cm på höjden.
            Stopet tycker jag är vackert men vet inget om det har försökt leta på nätet om vapnet. mäter 23 cm på höjde.
            Bifogade filer

Comment

Jag tittade lite på unionsriksvapnet. Det är inte lika men vissa saker stämmer fast det är annorlunda komponerat Det Norska lejonet finns men på fel sida.
              Bara lite funderingar
              DG
              Bifogade filer

Comment

jag blir hellre inte klok på stopet?????

Comment

googlade på mumma och fick fram att den möjligen är av tyskt ursprung från 1400talet.

Comment

Enligt NE: "mumma, benämning på dels ett mörkt, tjockt öl som importerades från Tyskland under 1500- och 1600-talen, dels en dryck, blandad av porter, öl, socker(dricka) och cognac eller sherry, som brukar serveras till julmaten."

Comment

Tror det är en fri komposition av unionsvapnet. Om vi tittar på skillnaderna kan vi misstänka att den är gjord för svensk marknad. Det officiella har en kungakrona ovanför vardera vapnen, för att visa att Norge också är ett kungadömme, om än med samma kung, och att Norges vapen fått halva skölden, medan det på stopet har ett en del för "Svea" vapen, en för "Göta" (egentligen har ju lejonen och kronorna inget med Svealand och Götaland att göra, men brukar ju tolkas så) och en för Norges vapen.

Skulle säga att modellen känns 1890-tal eller sekelskifte - känns inte som den skulle vara äldre än 1890-tal, men unionsupplösningen 1905 sätter ju en gräns framåt i tiden.
                      Undrar om det kan vara importerat? Kan ju vara gjort på beställning i Tyskland, vad jag förstår var det ganska vanligt - emaljmåleri av den här kvaliteten gjordes inte så mycket i Sverige, och den känns ganska tysk.

Vad står på dricksglaset? Jag kan läsa "minne..." men sedan blir guldskriften oläslig.

Trevliga glas var det alla fall

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                        Enligt NE: "mumma, benämning på dels ett mörkt, tjockt öl som importerades från Tyskland under 1500- och 1600-talen, dels en dryck, blandad av porter, öl, socker(dricka) och cognac eller sherry, som brukar serveras till julmaten."
                        Häri blandar jag varje julafton mumma enligt Hirams gamla recept: Stöt ett par teskedar kardemumma och blanda med ett par teskedar socker - låt detta dra ett par timmar i ett glas med halvtorr sherry. Sila genom ett melittafilter ner i kannan - och - häll i skummande porter och pilsner i lika delar. Kan varieras efter styrka och smak: mums-mumma!
                        Bifogade filer

Comment

Tack för era svar. Hemma hade pappa en keramikbringare för mumman, men rebellos var snygg, men skulle hellre se en vacker Sangria i den.

Comment

Inlägg raderat.

//cjf

Comment

Jag ser att man inte ska blanda frågor (mitt eget fel) Svar på drycken Mummas härkomst har jag fått och även spekulationer kring glaset med flaggorna, men hur har vi det med åldern på Mummaglaset? Jag hävdade å min sambos räkning (och nu även för min egen) att mummaglaset God Jul inte är äldre än ca 30-talet??? vem säger emot? med lite fakta!

Comment

Working...
                              X