Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff för ättika?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff för ättika?

Den här vackra karaffen hittade jag på loppis häromdan. Jag antar att den är ämnad för ättika. Glaset är väldigt tunt och den är förvånansvärt lätt, när man lyfter på den! Den är ca 15 cm hög, utan propp. Kan någon hjälpa mig med ålder och ursprung?
    Bifogade filer

Den ser ut att ha ett sandpuntelmärke. Hur hög är den, kan vara en vinägerflaska. gissar på förra sekelskiftet, ursprung vet jag inget om.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Men proppen hör väl ändå inte till karaffen?
      Formen känns inte rätt, och karaffhalsens insida verkar inte vara inslipad för propp? Eller ser jag fel?
      En fin karaff är det, och jag tycker det ser ut som ett vasst puntelmärke?

En formblåst karaff verkar det vara, Senare kvarten av 1800-talet tippar jag på. Ev något tidigare.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Varför skulle inte proppen höra dit Sladden? tycker den ser ut att passa väldigt bra och samma färgton i glaset.

Comment

Tycker en lite mera långsmal propp skulle passa bättre, gärna lite kraftigare också.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Karin anger själv att den kunde vara för ättika, så jag antar att den inte är särskilt hög och i storleken; ättiksflaska skulle proppen passa bra. Visst skulle man vilja att det var mer tyngd i proppen samt att mynningen var inslipad för propp. Vi får höra vad Karin har att bjuda på info-mässigt här!
            Min privata gissning var i första skedet; colognevatten!

Comment

Mynningens insida är inte inslipad för propp. Proppen är väldigt lätt efterssom den är ihålig, men sitter som gjuten i mynningen.
              Bifogade filer

Comment

Proppen har tydligen varit inslipad i någon annan hals,
                hals och propp slipades alltid ihop.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag skulle också tro att proppen ej hör till karaffen, den ser helt enkelt inte rätt ut.

Proppen ska sitta stenhårt i halsen, minsta lilla antydning till glapp och man vet att de inte hör ihop även om det skulle vara en propp av rätt utseende.

Comment

Ja här finns ju ingen slipning i flaskan,
                    kanske för vanlig kork med metallrör i.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Fin propp trots allt, puntelmärke ser det ut som.

Comment

Working...
                      X