Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Falskblåsare ??? :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Falskblåsare ??? :-)

Ett gammalt? snapsglas. Ser ruggigt "flattrigt" ut. Se bilderna. Nytt el. gammalt? Gjord i tredelad form. Verkar varit en kall form p.g.a av den "hamrade" ytan. Stjärna under foten. Känns spännande!! Ngn hjälp att få?
    Snapssamlingen växer och jag kommer med fler snapsar.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Undrar om det generellt var så att de glas som hade en stjärna under foten eller om det nu var i botten på en vas eller skål t.ex, att de alltid blev placerade där för att dölja puntelmärket?

Comment

Gjutna glas har väl inget puntelmärke?!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Nej alldeles rätt Ballo...kom på det efter jag skrivit!!!

Comment

Jasså !!!!!!! Hur kan pressglas ha puntelmärke då, för det är väl blåst i form.

Comment

766, ibland måste man läsa alla inläggen!!!!

Comment

Vad är gjutet och vad är pressat?
              Den vanligaste förvanskningen av nomenklaturen rörande pressglas rör just skillnaden mellan gjutet och pressat glas.

Pressglas är tillverkat i en "press" som man hade olika formar på.
              I många priskuranter säger man gjutne, när man egentligen menar formblåsta.
              Det egentliga gjutna glaset är varm glasmassa som hälts i en öppen form. Riktigt tidiga saltkar gjordes så.

Bild på Deming Jarves press.
              Därunder bild på mitt i tredelade form pressade glas som har puntelmärke.
              (Man anfångade en puntelstång på glaset och förde in det i ugnen för att värma ned skägget efter formen.)
              Bifogade filer
              Last edited by Lars Kallin; 2006-05-22, 20:12.

Comment

Tack Lars, således kan ett pressglas ha puntelmärke?????????????????. Jag tänkte och tänkte rätt och tänkte fel och...tänkte jag rätt nu?

Comment

Absolut! Pressglas kan absolut ha puntelmärke.

Comment

..och en pressad stjärna? som man fixade dit efteråt?

Comment

Äjth här blev Vi lite förnärmade! Ok det är inte alltid som jag läser jättenoga men ditt inlägg fick det till att gå runt i huvudet på mig och jag fick lägga ner eftersom jag inte fatta. Det fick jat ta en flygande ängel utan huvud på!!!!

Comment

Working...
                      X