Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blomsteroppsats? "Kronevas"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Blomsteroppsats? "Kronevas"

Kan noen hjelpe meg med denne glassgjenstanden? Jeg antar det dreier seg om en blomsteroppsats, men er ikke sikker. Den er 13,5 cm høy. Ellers har den skarpt puntemerke, godt med slitasje under bunnen, og en del bobler i glasset. Er det noen som kjenner til paralleller, og som kan bidra til å plassere den i tid og rom?
    Bifogade filer

Här ser du flera
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det var ett program dom visade denna och då kallade dom den brudkrona och hade blommor i vid själva brölloppet . Har en själv med rosa underdel och klarglas i överdelen . Dom är inte dså ovanliga men en kul sak . Mvh

Comment

Mange takk for opplysningene Tingeling og Cobe!

Comment

Rastarbete - blomsterhållare? Kronevas

Vi har haft uppe den här typen av föremål tidigare. har googlat här men finner inte den senaste tråden. Rejält bottenslitage. Klumpigt och hafsigt hopkommen, ser den ut att vara. Antar den skall placeras i en skål och att man arrrangerar blommor i den, eller är jag fel ute? ca 17 cm hög. Glaset har en distinkt rosa ton som dock inte framkommer på fotona.
          Bifogade filer
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det är en "bröllopsvas". Ofta med Danskt ursprung.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Kan du utveckla användningsområdet? Ska den vara så här slarvigt gjord?

Comment

är det inte en pjäs kallad "brudkrona" från kastrup holmegaard, googla på det äjth
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                  är det inte en pjäs kallad "brudkrona" från kastrup holmegaard, googla på det äjth
                  Fick inte upp nåt där.

Comment

Här fann jag det. Från PES så klart!!
                    Rastarbete 1850-1900 danska glasbruk. http://www.precisensan.com/antikforu...ight=brudkrona

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Här fann jag det. Från PES så klart!!
                      Rastarbete 1850-1900 danska glasbruk. http://www.precisensan.com/antikforu...ight=brudkrona

http://glashistoriskselskab.dk.serve...detail&id=1118
                      det var den jag menade äjth den skall tydligen föreställa den danska kunga kronan inte "brudkrona"
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Jag har sammanfogat två trådar med "Kronevaser" och lagt till detta i rubrikerna.
                        Bifogar en länk till Glashistorisk museum, då de övriga länkarna inte längre fungerar.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Jag har sammanfogat två trådar med "Kronevaser" och lagt till detta i rubrikerna.
                          Bifogar en länk till Glashistorisk museum, då de övriga länkarna inte längre fungerar.

http://www.glashistoriskselskab.dk/i...Kronevase-4070
                          Lustigt, jag såg en likadan som de smala "Kronevaserna" på länken idag på en loppis. Undrade vad det kunde vara, men nu vet jag, stort tack Simco.

Comment

Tack!

Jag har faktiskt en själv stående på diskbänken just nu, därav mitt letande efter dessa.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Tack!

Jag har faktiskt en själv stående på diskbänken just nu, därav mitt letande efter dessa.
                              Nu hänger jag inte med, kallas den med hög krona Brudkrona och den med mera kronform Kronevas?

Comment

Working...
                              X