Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etikettidentifikation

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Ettikettidentifikationsexpertisen lyser med sin frånvaro?
    32 bokstäver(etikett stavas med med 1 t i början) rekord Sladden. Take a goldmedal för det ordet!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Men ett stavas med två t:n!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Två med ett t. Hur går det ihop?
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Flera av de jag sett har blivit attributerade till Engshyttan, men du tror kanske att etiketten kommer från firman som slipat mönstret???
          Vad jag vet så är det Engshyttan som gjort de här svarta "kulvaserna".
          Vad som gäller etiketterna så är det nog så att förädlingsföretagen satte sina egna etiketter på de slipade och graverade alstren. Jag har t.ex karaff med en etikett från Nybro kristallsliperi. De gjorde inte något eget glas.

Ett annat exempel är ju W. Johansson Orrefors som köpte glas från flera glasbruk både utomlands och i Sverige (bl a Sea och deras föregångare) Men etiketterna han klämde dit var ju hans egna.

Samma gäller väl än idag med glas från Glasets Hus i Orrefors som slipar och graverar glas.

DG

Comment

Det finns alster, både porslin och glas med etikett Swärds Gullaskruf. De enda verktyg de använde var pensel.
            knappast meningslöst.

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Vad jag vet så är det Engshyttan som gjort de här svarta "kulvaserna".
              Vad som gäller etiketterna så är det nog så att förädlingsföretagen satte sina egna etiketter på de slipade och graverade alstren. Jag har t.ex karaff med en etikett från Nybro kristallsliperi. De gjorde inte något eget glas.

Ett annat exempel är ju W. Johansson Orrefors som köpte glas från flera glasbruk både utomlands och i Sverige (bl a Sea och deras föregångare) Men etiketterna han klämde dit var ju hans egna.

Samma gäller väl än idag med glas från Glasets Hus i Orrefors som slipar och graverar glas.

DG
              Även Målerås står väl som tillverkare av liknande? eller körde de enbart blomkulorna, utan hänklar?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Även Målerås står väl som tillverkare av liknande? eller körde de enbart blomkulorna, utan hänklar?
                du menar att hänklarna kliistrade dom dit senare??
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Working...
                X