Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa glasbruket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Glasbruken på norska Magnor

Det finns mer att läsa om Geijersfors som blev Norsk Glassverk och som blev Magnor Glassverk - i inlägg nummer 54 på tråden: http://www.precisensan.com/antikforu...?t=9174&page=6 .

Comment

Den som leter skal finne! Jeg vil gjerne korrigere noe jeg selv har skrevet tidligere i denne tråden.
      Jeg har tidligere skrevet at det første pressglasset i Norge ble produsert ved Hadeland, 1855. Det er årstallet som dukker opp i de fleste bøker om dette emnet.
      MEN: Ada Polak har i sin bok om gammelt glass en referanse til Gjøvik Glasverk: "...i 1842 nevnes 2 partier pressede ølglass og 7 konditorglass med presset knopp. Av dette tør vi kanskje slutte at pressglassmetoden på denne tiden var gjenstand for forsøk på Gjøvik" Det finnes et lite og spredt materiale av stetteglass som kan komme fra denne forsøksperioden på Gjøvik. Hun mener videre at dette ikke kom i ordinær produksjon, men forble forsøk. Det er en bildereferanse med et lite stettglass med knopp, datert Gjøvik 1840-43. Bruket ble lagt ned 1843.
      Dette er vel informasjon for glassnerdene, men jeg legger det inn alikevel. Jeg syns det er viktig at informsjonen her er så etterrettelig som mulig. mvh

Comment

Working...
      X