Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal burk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal burk

Det är otroligt synd på sprickan, men jag kunde inte motså. Jag har ingen burk sedan förut så.... Den är möjligtvis från Liljedahl då auktionen var efter en person vars gamla släkt jobbat där (är för mig berättat i varje fall). Jaja, den skäms inte för sig oavsett
    Bifogade filer

Mycket snygg. Var ser du sprickan?
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Här
      Bifogade filer

Comment

Ja det var en skön åldring!
        sprickan går att leva med!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag har fått lite nya funderingar kring denna ärrade skönhet. I Allans bok finns ju en potpurriurna med, jag tycker att denna liknar en sådan i formen. Så frågan är om denna förutom sprickan även tappat sitt lock. Det kanske också stämmer bättre med mynningsformen på min urna. Vanliga konserveringsburkar brukar ju inte ha den här avsmalnade halsen. Tror ni att jag är på rätt spår?

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
            Jag har fått lite nya funderingar kring denna ärrade skönhet. I Allans bok finns ju en potpurriurna med, jag tycker att denna liknar en sådan i formen. Så frågan är om denna förutom sprickan även tappat sitt lock. Det kanske också stämmer bättre med mynningsformen på min urna. Vanliga konserveringsburkar brukar ju inte ha den här avsmalnade halsen. Tror ni att jag är på rätt spår?
            Vem är Allan?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Vem är Allan?
              Sorry, Allan Nilsson som satte ihop boken "Glas under tre sekler".

Comment

Här är lite bilder från den refererade boken... tyvärr inte potpurriurnan.

Mynningen känns ju märklig om det skulle vara en burk, då hade jag i alla fall förväntat att kanten skulle vara utåtvikt, så att möjlighet finns att binda papper eller tyg över den.

Potpurriurna känns spontant, utan att ha särskilt klara belägg för det, lite märkligt. Potpurriurnor är väl en högreståndsföreteelse och jag saknar urnformen.

Här är en potpurriurna "Potpurriurna Glas. Norge omkring 1800, möjligen Gjøvigs glasværk. Klockformad fot, uppsvängt lock med lockknopp. H 36."
                Uppsala Auktionskammare 2006.

Comment

Nog skäms den för sig!
                  Blåsig, lite vind, oren massa - totalt misslyckad och borde därför smältas om till modernt buteljglas!
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    Vilken sida?

Comment

154-155

Comment

Jo, nog ser de lika ut.
                        Är storleken densamma?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Jo, nog ser de lika ut.
                          Är storleken densamma?
                          Nja, min är lite mindre. Den i boken ska vara 32 cm, antar att det är inklusive locket. Min är ca 17 cm.

Comment

Working...
                          X