Ett glasfat med lite ålder. Vilket glasbruk? Glömde storlek. Diam. 21 cm.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pressglafat
Collapse
X
-
läste att det mönstret var vanligt vid mitten av 1800 talet och tillverkades vid flera bruk och mönstret kommer från frankrike och tillhör de äldsta pressglas modellernabehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Nu har jag själv kollat lite. I boken Gammalt Glas av G. Lersjö finns glas med liknade mönster.
Lite kuriosa. På sid 63 i boken finns en kompottskål. Jag har foten. Med bland en massa ljusstakr fanns den med. Men väl hemma insåg jag att det nog var foten till något. Glaset är lilatonat. Visst är det väl samma?
Comment
-
visst är det likadant benet var snyggt som det är, du vet" legs av zz top" det om mönstret står i boken svenskt glas sidan 30Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggNu har jag själv kollat lite. I boken Gammalt Glas av G. Lersjö finns glas med liknade mönster.
Lite kuriosa. På sid 63 i boken finns en kompottskål. Jag har foten. Med bland en massa ljusstakr fanns den med. Men väl hemma insåg jag att det nog var foten till något. Glaset är lilatonat. Visst är det väl samma?behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Läcker fot och färg.Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggNu har jag själv kollat lite. I boken Gammalt Glas av G. Lersjö finns glas med liknade mönster.
Lite kuriosa. På sid 63 i boken finns en kompottskål. Jag har foten. Med bland en massa ljusstakr fanns den med. Men väl hemma insåg jag att det nog var foten till något. Glaset är lilatonat. Visst är det väl samma?
Det är väl bara att drömma om att äga hela skålen.
Snyggt fat.
Comment
-
På bild 1 en kompottskål med samma mönster som tallriken Kolmårdstrollet visar.
Bild 2 och 3 ett fat och en skål med mönstret som matchar den avbrutna foten.
Fatet är förresten ett riktigt måndagsjobb, nära dubbelt så tjockt som det borde vara och dessutom pressat i en rejält skitig form.
Som nämts tidigare har troligen många glasbruk tillverkat de här och utan att överdriva kan jag säga att dessa mönster är de allra vanligaste man ser där jag bor, då nästan alltid som kompottskålar.
Comment
-
Tack för svaret Legion. När jag tittar på foten ser den inte ut att vara avbruten utan verkar ha varit ditsatt med något vitt? Den vita massan finns kvar i piggen som syns på den övere delen av foten.
Jag har ytterligare tre pressglasfat, av senare datum, och det vore trevligt med en ungefärlig datering på faten. Faten är 24 cm och har en glasmassa utan orenheter.
Comment
-
Jag skulle nog ändå tro att foten ursprungligen blivit avbruten men att någon försökt foga ihop delarna igen med kontaktlim eller kitt av något slag.
Ditt fat är ju nästan identiskt med det jag visade, skillnaden är att ditt har den franska liljan istället för blommor. Sista halvan av 1800-talet är väl så nära man kan komma utan att hitta fatet i någon priskurant.
Comment
Comment