Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål, med fåglar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasskål, med fåglar

Hej.

Jag har en skål jag är intresserad av, den är gjord av glas med fåglar på varsin sin sida av skålen.

Nu har jag några frågor.

Var är den gjord, av vem ?.
    Vad kallas tekninken ?.

Se bilder....
    Bifogade filer

Marmorerat pressglas.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Troligen (inget är dock 100%igt då jag inte sett denna modell förut) Glimma glasbruk och formgiven av Agne Aronsson. Glimma tillverkade bruksglas i den här tekniken under ett antal år på 1930-talets början.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Har haft ett par av dessa små ljusstakar, en av dem gick sönder och slängdes och därmed oxå den etikett som fanns, på vilken det fanns en etikett med Glimåkra på. Minnet kan svika mig förstås....
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag misstänkte att skålen antingen kom från Elme eller Glimma Glasbruk.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

Comment

Glimma, Glimåkra, vad är det som skiljer bruken åt?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Glasbruket hette Glimma, byn heter Glimåkra.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Marmorerade skålar

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Jag misstänkte att skålen antingen kom från Elme eller Glimma Glasbruk.
                Maria: Kommer bilden med marmorerade skålar från Glimma glasmuseum?

Comment

Ja, bilden är tagen på Glimma glasmuseum.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Säljaren till skålen verkar befinna sig i Holland och han skriver att det är fransk.

Comment

Här finns en till skål i liknande färgsättning som Urban Greys skål

Ingen ytterligare information om tillverkare men säljaren befinner sig i Ungern. Det verkar ha varit populärt med detta glas i ett flertal länder, såsom U.S.A. och flera länder i Europa. Jag undrar om dessa möjligtvis kan vara "Böhmiska"?

För att hitta fler objekt med marmorerat glas kan man söka på "slag glass" som det även kallas på utrikiska:-)

Comment

Nu har jag hittat en märkt "footet pigeon bowl" eller "centerpiece" på www.pressglas-pavillon.de med samma modell som den marmorerade skålen som behandlas i tråden.
                        Tillverkaren ska enligt uppgift vara STS Abel, Zabreb Glass i forna Jugoslavien .

välj "Jugoslawien" i menyn till vänster

Sjedinjene Tvordice Stakla N.D. med huvudkontor i Zagreb. (STS) - "Förenade Glas Fabriker"- bestod av sammanslagningen av 5 glastillverkare i forna Jugoslavien på 20-talet. Företagen som ingick i sammanslagningen; Hrastnik, Rogatec, Rogaska Slatina och Daruvar var belägna i olika städer, de tre första i Slovenien, och Daruvar i Kroatien. Rogaška Slatina glasfabrik byggdes 1927 och samma år köpte Abel fabriken i Paracin.
                        (Rogaška Slatina har sedan 2010 ett samarbete med den amerikanske affärsmannen Donald Trump som kommer sälja deras arbeten under sitt märke i USA.)

mer information,
                        det finns dock några uppgifter som skiljer sig från andra källor:

Enligt dessa diskussioner är dessa skålar eftertraktade och går under benämningen "pigeon bowl" i Tyskland, förmodad tillverkning runt 30-talet. Svårt att veta med säkerhet om skålen saknar märkning då vissa av firmorna fortfarande existerar.

Last edited by simco; 2011-10-19, 17:47. Anledning: icke fungerande länk

Comment

Utmärkt, simco! Det verkar som vi har kommit närmare sanningen om denna vackra skåls härkomst.

Comment

Tack Kaptenen!

Det är extra kul när man söker och finner svar eller ledtrådar. Det är lite svårt att se på bilden om Urban Greys skål har den femuddiga stjärnan i botten, eller någon annan av STS Abels stämplar. Hur som helst är det en pampig centerpiece och "caramel slag glass" som glasmassan ibland kallas, är ju läckert det med.

Comment

Det kan ju också vara likadant som med Glimmas Hästkula och Elmes Lalique vas att formarna är köpta nerifrån Europa, och sedan även tillverkade här?
                              I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                              X