Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå stor vas eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå stor vas eller?

Den här ganska stora skapelsen köpte jag på en loppis för att den såg intressant ut, men vad är det för något?
    Den är gjort i vitt glas med blått överfång. Kulan har en anordning så man kan hänga upp den vilket gör att jag tror att delarna kanske inte hör ihop.
    Båda delarna här varit etikettmärkta men bara det torkade klistret finns kvar.

Jag tycker det känns som svenskt 60-70tal men det vet säkert någon bättre och i så fall vilket glasbruk har gjort den?
    Bifogade filer

Vasen bör vara av P-O Ström för Alsterfors. Är du säker på att det inte fins någon signatur? Brukar vara svåra att upptäcka. Kulan misstänker jag är från Holmegaard.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Mitt svar är detsamma som grevens. Signeringen kan finnas långt ut vid botten, men det finns även osignerat Ström.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja minsann Ballonggreven, du har rätt! Det var inte lätt att se men den är märkt med P: Ström 70.
        Tack för det, då var det bara kulan kvar, nästan synd att de inte hör ihop, det ser ganska spännande ut!
        Någon annan som kanske vet något om kulan?

Comment

Äjth, signeringen sitter långt ute på kanten precis som du säger.

Comment

Kulan skulle jag med ganska stor säkerhet knyta till Kastrup-Holmegaard.
            Kan du se på klisterresterna vilken form etiketten har haft?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Har sett flera vaser av P O Ström som har haft en kula till och de har varit märkta med Alsteforsmärket.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har de också haft upphängning?
                Konfucius

Comment

Etiketten har varit en rektangel ca 10mm bred och 15mm hög med lätt rundade hörn.
                  Jag är ju själv tveksam till att de hör ihop men färgen och passformen är slående...

Comment

Det måttet stämmer in på Holmegaards etiketter. Om glaskulan hörde ihop med vasen skulle den sannolikt inte haft upphängningsanordning.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Måtten stämmer väl snarare med Alsterfors. Kulorna från Holmegaard brukar ha en rund etikett med fladdermus.
                      Konfucius

Comment

...eller vänta nu. Jag blir lite osäker här.
                        Konfucius

Comment

Måtten på etiketten kommer från vasen, på kulan är det svårare att se så kanske kan man inte härleda ursprunget med hjälp av detta ändå.
                          Däremot har etiketten suttit så att den sitter upptill när kulan hänger om det kan vara någon hjälp.

Comment

Här är svaret:

båda kommer alltså från Alsterfors men det gör ju inte att de hör ihop.

Comment

Här är några vaser från Holmegaard med kulor. Dessa har dock aldrig en upphängning mig veterligen. Däremot gjorde de många kulor för upphängning.
                              Jag tror att både din vas och kula är Alsterfors men att de inte hör ihop.
                              Kullaskruf har också gjort några objekt med klot (Mittiprick) som också saknar upphängning.
                              Konfucius

Comment

Working...
                              X