Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas leksak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglas leksak?

Nog borde detta vara en del i ett leksakssortiment från ngt glasbruk, har kollat Transjö´s kurant men just denna finns inte med. Vad tror ni? 4.5 cm hög.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jo, nog verkar det vara en del i någon leksaksservis.

Comment

Jättesöt. Hur mycket rymmer glaset? Om det är till dockskåpet kan det ju faktiskt vara en urna (tycker jag).

Comment

Äjth: Man fattar inte hur väldigt liten den är om man inte har nåt att jämföra med ta en bild tillsammans med ett mynt.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
          Äjth: Man fattar inte hur väldigt liten den är om man inte har nåt att jämföra med ta en bild tillsammans med ett mynt.
          4,5 cm är väl alltid 4,5 cm

Här ser man lite ur en annan serie.

Comment

Äjth. Är det inte sockerskålen i 1932års transjö katalog?

Comment

Ser ju nu att det är samma mönster som det på min lilla kanna och fatet. Eller kanske man ska kalla det skål? (som också finns i tråden som kecke länkade till)
              Bifogade filer

Comment

Och här är andra leksaksglas, 4,5 cm höga.
                Bifogade filer

Comment

Ingen som vet något om mina leksaksglas?

Comment

Jag tror leksakerna tillhör 1800 talets andra hälft, jag hittar inga leksaker
                    inpå 1900, 1883 ser jag i mina papper, jag vet att vi har PESare med äldre kuranter.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Drivet småglas

Visar några glas tillsammans med en tiokrona!

Alla är puntlade i botten och drivna, tv mugg 5cm, mitten, skål med omvikt kant 3cm, th kanna med omvänd grepe ala 1870 tal, dom två i samma glasfärg bör ju vara leksaker, eller?
                      Hirvi
                      Bifogade filer
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Absolut. Foten på gräddkanan ser ut att vara blomformig, sent 1800-tal.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Absolut. Foten på gräddkanan ser ut att vara blomformig, sent 1800-tal.
                          Då är vi på samma bana Äjth, dom har tydligen varit pilliga att göra, dom minsta verktygen har dom fått ta till.
                          Hirvi

Comment

Working...
                          X