Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Glas med sorgkant - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med sorgkant

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med sorgkant

Vet inte att jag sett något sådant här glas före eller efter jag hittade det för några år sedan, jag vet heller inte om jag tror att det är nytt eller gammalt. Det har lite slitage som tyder på att det inte är helt färskt, glaset är tunnt som i en filbunksskål och det har ett litet märke efter punteln. Har ni någon aning?
    Bifogade filer

För ett par år sedan fann jag två stycken sådana glas, men storleken mindre. jag reagerade på att det föreföll vara äldre, men ändå inte... tråden finns här på PES men jag vet inte var. Svaret JAG fick var att MINA nog inte var av äldre datum.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Mycke trevligt glas EB!
      Det är ju helt klart att det har ålder, pålagd svart glasring,
      uppklippt och handdriven överdel, troligen blåst i en träform,
      puntelmärke!
      När det ser ut så, då faller alla bitar på plats för gammalt,
      hade det nu varit gjort på en studiohytta de sista 50 åren, hade det avslöjas
      vid första titten.
      Det är alltid bra att få se det älsta glaset först
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Nu tycker jag ju inte att likheterna är så stora mellan detta glas och dina Äjth, framför allt inte kanten. men det kan ju vara fotot som ljuger. Själv är jag som sagt vädigt ambivalent.

Comment

Jag har sett filbunksskålar av uppenbart äldre datum med svart kant, så att det gjorts föremål med svart pålagd kant är helt klart.
          Sedan är det väl du EB som har glaset i din hand som är bäst att bedömma det - jag tycker det verkar ha en helt annan karaktär än Äjths glas.

Comment

Working...
          X