Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mumsigt pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
    Riktigt läcker.
    Troligen Hyalithglas. Tror inte det tillverkades i någon sstörre utsträckning i sverige. Kolla här http://wwww.biologie.de/biowiki/Hyalithglas

Missade Nora i år igen. Har varit på semester i Danmark och Tyskland. Måste ju fylla på lagret av fludium.
    Inte illa i så fall. Då kryper vi alltså ner på ca 1818-1840. Det var inte fy skam.

Comment

Lite komiskt att man inte ens har klart för siog vad man har i sina gömmor.
      Nu hemkommen från klubben för inbördes beundrans årsmöte, blev jag tvungen att kolla lite i litteraturen. Elisa Stenberg, Svenskt Adertonhundratalsglas kallar den för gräddkannor med ornament "ovala" När man tittar på den ser man ju att den har ett ovalt snitt. Finns i viilket fall med i kurant från 1863 Reijmyre.

Vad gäller färgen så kan vi nog vara tämligen säker på att den gjorts i sverige, annars hade inte den store författaren visat intresse för den
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
        Lite komiskt att man inte ens har klart för siog vad man har i sina gömmor.
        Nu hemkommen från klubben för inbördes beundrans årsmöte, blev jag tvungen att kolla lite i litteraturen. Elisa Stenberg, Svenskt Adertonhundratalsglas kallar den för gräddkannor med ornament "ovala" När man tittar på den ser man ju att den har ett ovalt snitt. Finns i viilket fall med i kurant från 1863 Reijmyre.

Vad gäller färgen så kan vi nog vara tämligen säker på att den gjorts i sverige, annars hade inte den store författaren visat intresse för den
        Spännande och kul. Kan du inte slänga in en bild på brorsan så vi får se den i annan färg och i lite mer upprätt form

Själv har jag inte hämtat mig från dagens hembesök, herrejösses!

Comment

Här kommer bilden som du efterfrågade.
          Bifogade filer

Comment

Tack så mycket, inte alls dum den heller. Intressant det där med färger. I de priskuranter som finns, står det någonstans angivet möjliga färger eller är det bara "vitt" och "färgat"?

Comment

Det varierar lite. I Kostas kurant från 50-talet kan man se att det är uppdelat på vitt, halv vitt, ljusgrönt och mörkgrönt glas.
              Men detta avser hela kuranten och inte bara avsnittet om pressglas.

Comment

Gjövik i norge svenskt svart glas står det inget om det kanske är tyskt eller engelskt häftigt var det i alla fall. den där ser verkligen gammal ut jag har kollat i böcker om gammalt glas och det enda som jag kan gissa på är.

--------------------------------
                Ljud Bra Musik

Comment

Satt och bläddrade i faksimilen från Kosta 1855 och hittade den även där. Här går den under namnet "Gräddkannor fina"

Comment

Hade en beställning med stamstället som slog ut sådär. Lite blev det i varje fall.......
                    Nr två i min numera samling av svart pressglas med ålder. Saltkar med redig relief. Mums!
                    Bifogade filer

Comment

Det var en trevlig gammal svarting, man ser på insidan att glaset varit rejält trögpressat,
                      det är ju inga sprickor men liknar det, det blev av mallen som gick ned i den tröga glasmassan.
                      Hirvi
                      Last edited by Hirvi; 2012-04-04, 19:15.
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den var verkligen läcker.
                        Jag har den bara i klarglas.
                        Det skulle vara kul att se resten av din samling svarta.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Den var verkligen läcker.
                          Jag har den bara i klarglas.
                          Det skulle vara kul att se resten av din samling svarta.
                          Kanske var lite oklar Kecke. Men nu när jag fick min andra pjäs blev det en samling.

Comment

Aha.
                            Nej du var inte oklar, det var jag som inte läste ordentligt. Så kan det gå.

Comment

Usch!
                              Kan bara säga grattis!
                              Riktigt otäckt läckert!

Comment

Avis-faktor på den. Grattis!!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X