Ursprungligen postat av Lars Kallin
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mumsigt pressglas
Collapse
X
-
Lite komiskt att man inte ens har klart för siog vad man har i sina gömmor.
Nu hemkommen från klubben för inbördes beundrans årsmöte, blev jag tvungen att kolla lite i litteraturen. Elisa Stenberg, Svenskt Adertonhundratalsglas kallar den för gräddkannor med ornament "ovala" När man tittar på den ser man ju att den har ett ovalt snitt. Finns i viilket fall med i kurant från 1863 Reijmyre.
Vad gäller färgen så kan vi nog vara tämligen säker på att den gjorts i sverige, annars hade inte den store författaren visat intresse för den
Comment
-
Spännande och kul. Kan du inte slänga in en bild på brorsan så vi får se den i annan färg och i lite mer upprätt formUrsprungligen postat av Lars Kallin Visa inläggLite komiskt att man inte ens har klart för siog vad man har i sina gömmor.
Nu hemkommen från klubben för inbördes beundrans årsmöte, blev jag tvungen att kolla lite i litteraturen. Elisa Stenberg, Svenskt Adertonhundratalsglas kallar den för gräddkannor med ornament "ovala" När man tittar på den ser man ju att den har ett ovalt snitt. Finns i viilket fall med i kurant från 1863 Reijmyre.
Vad gäller färgen så kan vi nog vara tämligen säker på att den gjorts i sverige, annars hade inte den store författaren visat intresse för den
Själv har jag inte hämtat mig från dagens hembesök, herrejösses!
Comment
-
Gjövik i norge svenskt svart glas står det inget om det kanske är tyskt eller engelskt häftigt var det i alla fall. den där ser verkligen gammal ut jag har kollat i böcker om gammalt glas och det enda som jag kan gissa på är.
--------------------------------
Ljud Bra Musik
Comment
-
Det var en trevlig gammal svarting, man ser på insidan att glaset varit rejält trögpressat,
det är ju inga sprickor men liknar det, det blev av mallen som gick ned i den tröga glasmassan.
HirviLast edited by Hirvi; 2012-04-04, 19:15.SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Kanske var lite oklar Kecke. Men nu när jag fick min andra pjäs blev det en samling.Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggDen var verkligen läcker.
Jag har den bara i klarglas.
Det skulle vara kul att se resten av din samling svarta.
Comment
Comment