Jag menar när började man med pressglas av skålar och assietter, ljusstakar med mera och när slutade man? eller tillverkas det fortfarande. Undrar därföe att man på loppisar hittar assietter och skålar som ser helt nya ut. Är det glasmassan som avgör eller hur daterar man omärkta föremål?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
När började man med pressglas ?
Collapse
X
-
hej samlartrollet i slutet av 1830 talet började man i stort sett samtidigt vid kosta,rejmyre,eda,och skönvik att tillverka pressglas vem som var först vet jag inte exaktbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
-
Någon kan säkert exakt år men på 1830-talet kom pressglastekniken till sverige. Att maskinellt pressa glas är nu för tiden det allra vanligaste sättet att tillverka tallrikar, skålar och glas mm. Något annat sätt är inte lönsamt när det gäller vardagsglas.Last edited by Legion; 2008-06-18, 13:37.
Comment
-
Har en egen liten tumregel när det gäller pressglas, är det 2 eller 4 skarvar efter gjutningen så ställer jag ifrån mig den, är det 3 så kollar jag en extra gång så den är gammal. Givetvis finns det undantag men är för mig en bra grundregel.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggFör mig har det stämt, koll ditt gamla pressglas och jämför med det nyare.......
Du tror inte riktigt på detta Tingeling!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Hei! Nå har jeg akkurat fått bestemt mitt pressglass-fynd. Først på www.pressglas.de og etter leting i bøker: Jane Fredlunds Stora auktionshandboken, side 68: Reijmyre vase fra priskuranten 1855. Den har 6 skjøter. mvh
Comment
-
Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggHar en egen liten tumregel när det gäller pressglas, är det 2 eller 4 skarvar efter gjutningen så ställer jag ifrån mig den, är det 3 så kollar jag en extra gång så den är gammal. Givetvis finns det undantag men är för mig en bra grundregel.
Vad daterar du nyare som? Jag har flera pressglasföremål med 3 skarvar som känns nyare än de jag har med 2 eller 4.
Detta fat tycks ha en 2 delad fotplatta men sedan vet jag inte. Massor av blåsor i hela pjäsen och något gulaktik i färgen. På den första bilden har jag markerat med ett streck den kant på undersidan verkar helt rå. Endast slipad på en liten del, resten är nästan så vass som skulle kunna skära sig på den. Vad tror ni om ålder på den då ?Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggTingeling!
Du får nog inte gå på skarvarna
Det är mönstret som avgör hur många delar formen har.
HirviMitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör
Comment
-
.Mycke blåsor och lusor där S-trollet!
Pressglasformar kan vara delade på många olika sätt, det kan vara en skarv som löper run om hela föremålet, skarvar kan gå på både höjd och längd,
en pressglasform i järn kan vara, (för att förklara enklast) runda ringar som ligger på varann, är det slitet i den skarven, då pressas det ut glas där och blir vasst, och sedan delbara formar,
dom staplade formdelarna trycks ju ihop med pressen, sedan kommer mittpelaren och pressar ut glaset.
Större skålar, fat mm, kunde pressas i två olika delar, sedan fogas samman,
ben-fot i en del, skåldelen en del.
Ålder? Kanske 100+- vet inte!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment