Hittade denna skålen på en loppis.. gav 40kr för den.. tyckte den va himla go...
Synd att jag inte vågar ha godis i den.. för skönare godis skål får man leta efter...
1.Vet någon vem tillverkaren kan vara och vilket årtal den kan vara ifrån?
2.Har även en mindre skål med nåt asiatiskt motiv målat på.. även den i uranglas som jag köpte för en tjuga... Någon som vet något om den? Tillverkare eller år?
. . . men Lars Gunnar Johansson på Glafo i Växjö - han oroar sig - i det kapitel om hur man färgar glas som han har skrivit i "Boken om glas" från 2005. I en tabelluppställning om färgkomponenter skriver han som kommentar om uranglaset kort och koncist: "Hälsovådligt". Och vid de utförliga beskrivningarna av färagde glastyper: "Uranoxid användes som färgmedel innan man kommit på risken med radioaktivitet." Är det månne med detta som med rester av s.k. urangranater ute i naturen - där lär faran enligt fysiker vara starkt överdriven.
Men inte blir godiset smittat! Beträffande om du bör ha skålarna på ditt nattduksbord eller nära dig på skrivbordet: du kan väl gå till en skola med fysiklärare som har ett GM-rör och kolla om det sprutar på med gammastrålning. Där skulle man nog tacksamt göra ett litet experiment inför klassen och då kan det kollas vad som behövs för att stoppa strålningen. När jag en gång mätte på min gamla konfirmandklocka med självlysande visare och siffror - då skärmade stålboetten av det mesta. Att den självlysningsmetoden förbjöds - det berodde mest på att de som penslade på färgen ibland slickade på penseln . . .
Precis som Rebello misstänker så ger uranglas utslag på en geigermätare, men det är marginellt i förhållande till bakgrundsstrålningen som vi alla får en mer eller mindre (o)hälsosam dos av varje dag
Ok... då kanske det är dags att fylla skålen med godsaker.. den är grymt läcker.. Har den stående under en bordslampa med uvlampa i .. och fyller man skålen med lite engelsk konfekt eller nåt kan man nog inte låta bli att smaka lite =)
Men det är ingen som vet varifrån skålen kommer?.. Den är ca 20cm .. den lilla är väl kanske 10cm...
det här är den första lampfot JAG har sett i uranglas och jag undrar om inte den är finsk?? rihiimäen lasi har ju tillverkat mycket i uranglas men var inte nån av dom finska damerna still eller tynell eller aladin en period på flygsfors oxå , lampfoten har måtten 23.5 cm hög inkl lamphållare och ca 13.5 cm i diameter på det bredaste stället
Bifogade filer
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Jag har nu lyst med min UV-lampa på lite glasprylar och en del som ser helt klara ut i dagsljus får en lätt gul ton av UV-ljuset. Vad beror detta på? Finns det lite uran i eller är det något annat ämne som har liknande egenskaper?
Nu kommer jag med en säkerligen mycket dum fråga men jag har letat och sökt svar men inte hittat något.
Vad är egentligen uranglas? Kan man med blotta ögat se att det är sånt?
Jag såg ett par glas idag i en antikaffär och det påstods att det var uranglas men enda skillnaden mot övriga grönaktiga glas var att de hade en väldigt speciell lyster.
Ett sätt att påvisa uranglas är att hålla det nära intill en GM-mätare eller en dosimeter som registrerar den radioaktiva gammastrålning som utstrålas från uranet. (På c:a en meters avstånd är denna strålning avklingad och kan inte särskiljas från den naturliga "bakgrundsstrålning" som vi allestädes, mer eller mindre är utstatta för.)
Ett annat sätt är att lysa på glaset med en UV-lampa. Då får vi ett helt annat fenomen: uransalter tillhör gruppen fluorescerande ämnen. När de belyses med strålning i det osynliga, ultravioletta området (UV) av den elektromagnetiska strålningen (EM-strålningen) - då tar vissa atomer eller molekyler upp energi (de blir exiterade eller "upptrissade" men faller sedan tillbaka i ett lägre energitillstånd - de sänder ut en del av den mottagna strålningsenergin i en annan våglängd: hos uranglaset i den gröna och alltså synliga delen av EM-spektrum. (Beläggningar på en TV-ruta eller på ett lysrör ger andra fluorescerande färgkombinationer vid de bestrålningar som förekommer där.)
Fotnot: gammastrålningen (busen i församlingen!) och den ultravioletta (osynliga) strålningen och det synliga ljuset (i sitt spektrum från violett och grönt till rött) de är olika yttringar av elektromagnetisk strålning (EM). EM-strålningen består av elektriska och magnetiska kraftverkningar som utbreder sig med ljusets enormt stora hastighet. I detta spektrum finns, i ordning från kort till lång våglängd: gammastrålning, röntgen, ultraviolett, synligt ljus, infrarött (osynlig värmestrålning), radiovågor (ultrakort-, kort-, och långvåg) samt växel- och likström.
Comment