Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Percy/Gullaskruf - bulbvaser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Percy/Gullaskruf - bulbvaser

    Hej alla!

    Trevligt initiativ det här, AP börjar bli lite väl stökigt för min smak...

    Jag tänkte höra om det är någon av er som råkar veta hur många olika färger Percys bulbvaser från Gullaskruv tillverkades i? Jag har själv blågrå, ametist(lila) och röd och jag har därutöver sett åtminstone klarglas och mossgrön. Dessutom hittade jag häromdagen den här gula (fotograferad bredvid en Percyvas som min mor vägrar inse att _jag_ egentligen borde ha ), som "känns" som en riktig trots att mynningen är lite udda. Vad tror ni, är den från Gullaskruf den också? Har ni sett fler färger på era utfärder?
    Bifogade filer

  • #2
    Vet inget om hur många färger det finns. Måste däremot inflika att det var en läcker gul färg. Varför är gult så ovanligt?
    /Admin
    admin@precisensan.com

    Comment


    • #3
      Den gula bulbvasen är inte tillverkad vid Gullaskruf utan vid Lindshammars glasbruk och formgiven av Gunnar Ander under 1960-talet.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Bay Åkerblom
        Den gula bulbvasen är inte tillverkad vid Gullaskruf utan vid Lindshammars glasbruk och formgiven av Gunnar Ander under 1960-talet.
        Stort tack för ditt snabba svar, Bay! Jag måste dock säga att jag blev lite förvånad, för jag trodde (övermodigt, som det visade sig) att jag hade lärt mig vilka som var vilka vid det här laget... Att det var Lindshammar som "lånat" idéer även denna gång förvånade mig dock inte lika mycket .

        Du råkar inte veta i hur många färger de tillverkades i vid Gullaskruf?

        Comment


        • #5
          Den gula "taskan" är precis som Bay säger inte från Gullaskruf. De gjordes också i benvitt glas. Och den gula till höger Du har cjf, såldes inte i Sverige utan exporterades bara.
          Bifogade filer
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
            Den gula "taskan" är precis som Bay säger inte från Gullaskruf. De gjordes också i benvitt glas. Och den gula till höger Du har cjf, såldes inte i Sverige utan exporterades bara.
            Gjordes den stora vita vasen i grön bubblig glasmmassa också? Har en sådan stående på golvet men har ingen aning om ursprunget. Nåstan identisk i formen sånär som på att den är något mindre vid upptill.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Tack för ditt svar, Raoul! Hade glömt bort att jag sett även benvitt, jag vill minnas att jag till och med var inne och bjöd på den som är på bilden för nåt halvår sedan...

              Comment


              • #8
                Ja det stämmer nog precis det...
                knappast meningslöst.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven
                  Gjordes den stora vita vasen i grön bubblig glasmmassa också? Har en sådan stående på golvet men har ingen aning om ursprunget. Nåstan identisk i formen sånär som på att den är något mindre vid upptill.
                  Hade du någon uppgift om detta Raoul?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Jag tror inte att de gjorde "taskerna" i Birka-mönster, men jag skall rådfråga expertisen på andra sidan gatan. Birkamönstret var mycket tidigare än 1952, då "taskorna" kom till.
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      Ursäkta min okunnighet men måste fråga. Den långa gula vasen är det en Artur Percy vas från Skruf eller har jag missförstått det???

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av nonna
                        Ursäkta min okunnighet men måste fråga. Den långa gula vasen är det en Artur Percy vas från Skruf eller har jag missförstått det???
                        Den högra vasen är designad av Arthur Percy, dock inte för Skruf utan Gullaskruf!

                        Comment


                        • #13
                          Jätte tack, eftersom jag har en sådan så har detta löst mitt huvudbry

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av nonna
                            Jätte tack, eftersom jag har en sådan så har detta löst mitt huvudbry
                            Är du säker på att det är precis en sån? Jag har nämligen fått upplysning (från säker källa) att just denna modell bara tillverkades för export och därför är mycket ovanlig här hemma...

                            Det gjordes dock flera liknande i denna färgställning som såldes på hemmamarknaden.

                            Comment


                            • #15
                              Här kommer en bild på min vas. Tycker nog att den är precis likadan men kan ha fel.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X