Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färe Glasbruk..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Färe Glasbruk..

..slog igen 1928 enl. Lars Sahlins Ölflaskor 1. Avsåg detta enbart flaskproduktionen eller fortsatte Färe med annan typ av glasproduktion? Jag fann eller snarare min sambo, bestämde sig för att rosta några nötter vi handlat i Turkiet för ngt år sedan, varpå en för mig, helt ny konserveringsburk m lock tittade fram. Titta, Färe, är det inte samma som den där öppnaren du köpte förra veckan?
    Har vi en konserveringsburk från Färe Sibbhult? jag blev väldigt förvånad hur tingen liksom lever sina egna liv (mystiskt )
    Jag minns vi hade en tråd kring konserveringsburkar och dess märkningar. Minns ngn vad tråden hette?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Namnet Sibbhult har sitt ursprung i det gamla Skattehemmanet Sebbeshultan omnämnt i jordeboken 1584 och i ett köpebrev 1599 men är sannolikt betydligt äldre än så. Förleden Sebbe är ett mansnamn och hult betyder en röjning i skogen.
    Sibbhult som samhälle är dock av yngre datum, det var först i början av 1800-talet som industrialiseringen tog sin början. Vid det befintliga fallet i ån byggdes spik och kopparsmedja samt sågkvarn. Befolkningen ökade och aktiviteterna likaså, inte minst sedan järnvägen tillkom 1886.
    Sibbhults "Starke Man" vid denna tid var ägaren till Sibbhultsgården, Anders Brynolf Nilsson, landstingsman och Hjärsås Sparbanks förste ordförande. Det var tack vare dennes inflytande som järnvägen kom att dras genom samhället och han var också en av initiativtagarna till glasbruksstarten i slutet på 1880-talet. Det första glasbruket fick namnet Sibbhults Glasbruk trots att det låg på Emmislövssidan av ån. Nästa bruk startade 1896, fick namnet Färeköps Glasbruk och låg på Sibbhults mark, båda tillverkade glas för belysning, lampor och hushållsglas. År 1907 bytte sistnämnda företag namn till Färe Glasbruk och under ledning av Hyttmästare Albin Creutzer, bördig från Österrike, upplevde Färe Glasbruk en 10-årig glansperiod. Under denna tid tillverkades kristallglas av hög kvalitet vilket renderade bolaget utmärkelser både vid en utställning i Landskrona och vid Baltiska utställningen i Malmö 1914. Båda bolagen genomgick ett flertal konkurser och ägarbyten och 1928 var det definitivt slut på deras epok.
    I anslutning till Färe Glasbruk startades en verkstad och ett metallgjuteri som fick namnet Färe Metallfabrik, här anställdes smålänningen Bror Karlsson som företagsledare. Denne antog senare namnet Bror Färe, övertog företaget och blev därmed Sibbhults "Starke Man" under ett 40-tal år då han utvecklade Färe Armaturfabrik till ett av nordens största inom branschen.
    Idag är SCANIA det dominerande företaget i samhället, tillverkar och monterar växellådor till lastbilar och bussar, ca. 470 anställda. Haki-produkter med tillverkning av byggnadsställningar har ett 50-tal anställda, dessutom finns ett antal mindre företag på orten.
    Hembygdsföreningen har med idogt arbete skapat en unik samling av Färeglas, kristall, press, lamp och hushållsglas, foton, litteratur m.m. samt en mindre svarvarverkstad.
    Väl mött i våra båda brukshus på Bygatan No 13 o 15.

Comment

Färe har tillverkat mycke fina alster
      Bifogade filer

Comment

Tack Glamannen för utförlig information! innan visste jag slätt intet .
        Mitt lilla konserveringslock befinner sig då tidsmässigt ngn gång...1920.

Comment

Vi ska dra en repa ner genom småland o Blekinge i sommar och kanske tar en avstickare till Sibbhult, god information är som propaganda, du fick mig intresserad!

Comment

Tror jag läst någonstans att Bror Färes dotter var gift med en av bröderna Marcolin och därmed upphov till namnet Färe-Marcolin FM Ronnebyglas.

Comment

" Jag minns vi hade en tråd kring konserveringsburkar och dess märkningar. Minns ngn vad tråden hette? "
              Har försökt med Glasbruksmärken, har för mig att tråden började med Glasbruk

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                " Jag minns vi hade en tråd kring konserveringsburkar och dess märkningar. Minns ngn vad tråden hette? "
                Har försökt med Glasbruksmärken, har för mig att tråden började med Glasbruk
                Kan det vara här Äjth!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack Hirvi!!!

Comment

Working...
                  X