Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katt bland hermeliner, en grön sköning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Katt bland hermeliner, en grön sköning

som jag inte sett förrut. Råknäck från punteln. 9.5 cm högt. Lite sandkorn i glaset. Lite kul tycker jag det är. Har inte haft ngt grönt glas som sett ut så här. "Valsen" under kuppan hör ju till vanligheterna, men kombinationen kuppa som vinklar utåt uppåt, det korta benet med valsen och den gröna färgen samt storleken. Känner ni till detta eller kan spekulera lite..?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Hugo Ghelin Gullaskruf????

Comment

Int en susning men jag ade nog hoppats på tiden före Gehlins tid.

Comment

Jag lyfter denna, visst finns här ngn fler som har ideér kring detta glas.

Comment

Jag tycker att formen skvallrar om 1800-talets tredje fjärdedel och massan ser ju ut att passa in på den tiden också. Ser ut som ett riktigt trevligt glas.

Comment

Tack E.B då är ni två som tror på det tidsspannet. Sambon har fena tror jag, men vill sällan tro något när JAG frågar Skulle du säga att det är svenskt oxå?
            Bortsett från urangult, är grönt en trevlig färg på glas, tycker jag.

Comment

Ja, visst kan det vara svenskt. Skulle tro att något liknande finns med i Kostas eller Reijmyres kuranter strax efter halvsekelskiftet 1850.

Comment

Ser faktiskt ut som ett glas Gehlin gjorde för Gullsaskruf. Nu är jag ute och irrar, men hette inte det "Old Sweden" eller något liknande?
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Hittar ingen i Kostas kurant som jag direkt kan säga är den. Läser jag rätt finns där inte drivna vinglas i grönt.
                  Ballonggreven visa gärna en bild på det glas du tänker på.

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                    Ser faktiskt ut som ett glas Gehlin gjorde för Gullsaskruf. Nu är jag ute och irrar, men hette inte det "Old Sweden" eller något liknande?
                    Helt riktigt, Ballo.

Du är ute och irrar.
                    knappast meningslöst.

Comment

Working...
                    X