Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskrufmysterium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gullaskrufmysterium

Hittade denna orginalförpackning med vad jag trodde var irishcoffeeglas från Gullaskruf.
    På förpackningen står "Gullaskruf". På glasen står "Royal Krona". I foldern som förklarar att det är sangriaglas står att de är från Gullaskufs glasbruk i Orrefors!?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jag är väl inte rätt person att svara men är det inte så att glasen är tillverkade på Gullasruf under Royal Krona perioden Att Orrefors namn är med beror väl på att postadressen är Orrefors (liksom Flygsfors också har Orreforsadress)
    Det finns väl de som kan rätta mig om jag har fel
    DG

Comment

I det svaret hittar i alla fall inte jag något som behöver rättas...

Comment

Men är det inte märkligt att glasen sålts under två olika varumärken samtidigt?
        Jag trodde dessutom att Gullaskruv var en postort.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Det är nog inte svårare än att de hade lådor kvar och använde dem, trots att man bytt till Krona-etiketterna. Vi snackar om riktiga smålänningar här, och specialdesignade lådor var säkert inte billigt...

Och ja, Gullaskruv var absolut postort tidigare, men stationen (och därmed posthanteringen på plats) las ner i slutet på 60-talet, och då försvann även Gullaskruv som postort.

Comment

Fram till våren -98 hade vi 380 40 Orrefors som postadress, men sedan fick vi eget postnummer, nämligen 380 41 Gullaskruv.

Och de har inte sålts under två olika varumärken samtidigt. Kjell Blomberg formgav dessa 1973 (KB73/10) och 1974 ingick Gullaskruf i Royal Krona.

Vad roligt att min gode vän, Ballonggreven hittar just dessa, de enda som jag saknar bland "metallhållarglasen".
            knappast meningslöst.

Comment

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
              Och de har inte sålts under två olika varumärken samtidigt. Kjell Blomberg formgav dessa 1973 (KB73/10) och 1974 ingick Gullaskruf i Royal Krona.
              Då går du på cjf:s linje med snålhetsteorin?

Vad roligt att min gode vän, Ballonggreven hittar just dessa, de enda som jag saknar bland "metallhållarglasen".
              Visst är det roligt.
              Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                Då går du på cjf:s linje med snålhetsteorin?
                Javisst, använda Gulaskrufsmärken i knappt ett år, för att sedan byta till en annan etikett, måste ju vara jättesnålt.

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                Visst är det roligt.
                Ja, man skrattar ihjäl sig - inte.
                knappast meningslöst.

Comment

Javisst, använda Gulaskrufsmärken i knappt ett år, för att sedan byta till en annan etikett, måste ju vara jättesnålt.
                  Jo. Men du såg väl på bilderna att de såldes under både Gullaskruf och Royal Krona?
                  Konfucius

Comment

Gullaskrufs glasbruk fanns kvar, men de ingick i Royal Krona-bruken.
                    knappast meningslöst.

Comment

Gullaskrufs glasbruk fanns kvar, men de ingick i Royal Krona-bruken.
                      Jo, så långt är jag med. Men som jag förstått saken så ersatte "Royal Krona" de enskilda brukens namn och varumärken. Vad som är märkligt här är att både folder och kartong anger Gullaskruf medan endast etiketten säger "Royal Krona". Det är det jag menar med att sälja under två varumärken. Och det gick väl på tvärs med hela idén med "Royal Krona"...eller?
                      Konfucius

Comment

Huvudadress för varumärket Royal Krona var egentligen Skrufs glasbruk. Det var populärt med stordrift och jag tror att Gullaskruf ville ha kvar sin identitet.
                        Och Gullaskruf var de enda som betalade räkningarna i tid, enligt en pappersfösäljare för inslagspapper på Hållsbybrunns Bruk, som tyckte det var "typiskt att Gullaskruf gick ihop med dessa".

Royal Krona på "tvärs" (1976):
                        Redan 1976 (i juni) hade man ett budgetunderskott på 1,5-2 mkr. Om man inte kom ifatt budget i aug/sep kunde konsekvensen bli begäran om likvidation.
                        Summan blev en förlust på ~795 tkr 1976-12-31.

USA-situationen innebar fortf. en förlustrisk, men man accepterade den GoodWill som fanns i namnet Royal Krona som tillräcklig för att kompensera denna förlustrisk.

Försäljning av Björkshults bruk. Krona-Bruken AB avvaktar besked från Högsby kommun.

18-20 personer blev uppsagda på Målerås glasbruk och man minskar från 7 deglar till 3 deglar efter semestern.

Varumärkesfrågan togs upp. Namnet Royal Krona ansågs identitetslöst.

26 april 1977 försattes moderbolaget Krona-Bruken AB i konkurs.

Krona-Bruken AB bestod av Skruf, Målerås, Åseda, Björkshult och Gullaskruf.
                        knappast meningslöst.

Comment

Working...
                        X