Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Socker,grädd-sats - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Socker,grädd-sats

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Socker,grädd-sats

Det här setet kommer från ett gammalt hem. Enligt teorin om hänkeln skall det ju inte vara gammalt, men det bör vara före sekelskiftet med tanke på det gamla hemmet.
    En del guld är bortslitet på gräddkannan längst ner tycks det ha funnits en rand runt om.
    Hirvi får väl berätta hur man gjorde dessa fötterna på sockerskålen
    DG
    Bifogade filer

Nej du Lasse, har inte varit med och gjort sådana, det har ju gjorts sådana i Fåglavik oxå, jag har tittat på dom, och fårstår att dom gjorts var för sig,
    sedan sammansatta i hyttan, medan delarna var varma.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det var katten Jag trodde att Du skulle ha ett uttömmande svar. Men det klart det är svårt att förklara för de som inte begrip
      Ha en bra dag
      Lasse

Comment

Jag har några skålar med hänkel och dessa "snäckfötter", dock ingen bemålning och inte särskilt lika dina i övrigt. Någon sade att de var från ca. 1920-30.
        Mina är dessutom i pressglas så varför jag svarar här blir mer och mer en gåta........?
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ja mitt förslag är att fötterna stöptes i tre formhål, sedan sattes den blåsta skålen rakt över dom tre fötterna som var nystöpta, tror inte dom krånglade till det mera
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Här är en av mina.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Jag kan köpa Din förklaring Hirvi. Men sladden dessa bör nog vara lite äldre än 1930-talet Men osvuret är nog bäst.
              DG

Comment

De här små plupparna i vit porslinsfärg får mig att tro på tidigare än 30-talet. Då är jag benägen att tro på sekelskiftet. Trevligt set. Jag gillar de där fötterna.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Då är vi två som tror på det Äjth
                  Lasse

Comment

Working...
                  X