Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målad snapskaraff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Målad snapskaraff

Karaffen är mycket tunn och med ett puntelmärke i botten.
    Motivet på ena sidan känns drivet utfört medan texten på den andra sidan känns mer tveksam.
    Kan det vara en äldre karaff som blivit offer för ett plötsligt och starkt hobbybehov.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Du kan lätt kontrollera om det är efterarbetat.
    Riktig emaljmålning brännes in varpå den sitter fast bättre.
    Eftermålning kan man lätt skrapa bort med nageln.

Comment

Jag tror på lite äldre glas Greven, är den inte lite sned i axlarna, det var ju bara 3/4 fom till dessa flaskor!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag tycker mig känna igen motivet från en plunta jag har av Hald. Har den nedpackad just nu. Men den finns på min hemsida.

Comment

Tycker att flaskan inte ser så jättegammal ut - fast det beror ju på vad man menar med gammal. Tror den högst är 100 år. Måleriet ser ju ut som det skulle kunna vara 30-tal eller däromkring, tror inte att man kan utesluta att flaskan är av samma ålder.

Fast om jag förstod Ballonggrevens fråga rätt handlade det väl mest om huruvida texen på andra sidan eventuellt var ännu nyare?
          Törs inte gissa något om det.

Comment

Ganska enkelt om man är uppmärksam.
            Klassindelningen på öl har jag för mig kom 1917. Flaskan är således nyare än 1917.

Jag tror säkert texten har samma ålder.

Comment

Working...
            X