Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med glas - ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med glas - ålder?

Hej alla,

Vill gärna få hjälp med det här glaset. Det är ung. 13 cm högt och rymmer 5 cl med lite marginal. Punteln är bortslipad, med mässingshjul, ser det ut som. Hur gammalt kan det vara mellan tummen och tåspetsen? Är det en vanlig modell? Jag är verkligen tacksam för all hjälp, försöker lära mig det här med glas...

Bilderna igen...

Lite problem med bilderna, så jag skickar dem igen.
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Johan Bergman Visa inlägg
      Hej alla,

Vill gärna få hjälp med det här glaset. Det är ung. 13 cm högt och rymmer 5 cl med lite marginal. Punteln är bortslipad, med mässingshjul, ser det ut som. Hur gammalt kan det vara mellan tummen och tåspetsen? Är det en vanlig modell? Jag är verkligen tacksam för all hjälp, försöker lära mig det här med glas...

Ngt av de första årtionden på 1900-talet. Ganska vanligt, slipat ben, driven kuppa, trevligt glas.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ok ...

... då vet jag, tackar!

Comment

Kombinationen av drivet stjälkben med facettslipning förefaller för vig att vara lite ovanligare.

Mig veterligen har jag tidigare inte sett modellen.

Jag backar nog till slutet av 1800-talet. Skulle det vara 1900-tal skulle det troligtvis varit sprängt.

Comment

Nog tycker jag att glaset tveklöst tillhör 1800-talet. Inte verkar det sannolikt, med ledning av de utmärkta bilderna, att de är tillblivna under föregående sekels början. Skulle man till och med våga sig på att de är tillblivna under 1870 eller 1880-talen?
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ok ...

... då reviderar jag min uppfattning ... tror jag

Comment

Grabbarna har säkert rätt Johan
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                X