Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett av helgens glasinköp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett av helgens glasinköp

Hur gammalt kan det här vara? Köpte det för att jag vill ha den formen på kuppa, ska försöka samla ihop några om det går. Fasettslipad på en del av kuppan och en bit ner på benet. Förvånad över slipningen då glaset är lusigt och har rediga blåsor.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Min tippning är 1840-tal, kanske in på 1850-talet.
    Tycker det ser ut som ett riktigt tjusigt glas som nog var ganska dyrt när det tillverkades. Det kan kanske bli svårt att hitta flera.

Comment

Att hitta ett likadant är nog omöjligt, är bara ute efter formen på kuppan. Är bara en fix ide som man kan unna sig att ha som knäpp samlare

Kände själv att 1850 var ett skapligt årtal, men en glaskännare i bekantskapskretsen sa att den inte var före 1900. Blev osäker på min egen kompetens........
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Snyggt är det du har ju den rätta känslan, inte som jag som köpte en gjutjärnsklocka med väggfäste i form av en tupp, en sån där man ringer i ute på gården för att kalla in folket till mat med. Tänkte att den är nog minst hundra år. När vi kom ut från loppiset så säger sambon att
        -Nää, den där är inte gammal.
        -Varför sa du inte där inne för då? frågar jag.
        -Trodde du ville ha en sån klocka, den är ju fin, vi kan hänga upp den ute nånstans.
        Jag kände mig som en riktig tönt....fast var inte hundra på hennes bedömning av det antika spelverket.....
        Många timmar senare på hemväg från många loppisar så tittar vi in hos dej Tingeling, första gången vi ses, vi får kaffe med dopp och jag springer ivrigt iväg till bilen för att hämta och visa upp alla fynd som gjorts under dagen och då särskillt tuppklockan.
        -Sådana sålde dom på sjuttiotalet, säger Tingeling utan tvekan, -den var väl fin. Både sambon och Tingeling kommer på en massa bra ställen man kan hänga upp den på........ Det hjälps inte med dessa tröstens ord, jag har gjort ett riktigt felköp, det var inte många pengar men ett felköp. Har gömt tuppklocka någonstans, den ska inte alls sättas upp som en återkommande påminnelse. Har förträngt gömstället.

Comment

Glaset är trevligt.
          Svårt att säga om åldern, likaså ursprung.
          Jag tror nog mer på 1800-talets slut. Detta med härledning av slipningens utförande. Foten och benet talar dock för tiden kring 1850.

Comment

Liljerik, skönt när ngn annan erkänner sina felköp så öppet o glättigt men jag vet hur det känns innerst inne!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
              Snyggt är det du har ju den rätta känslan, inte som jag som köpte en gjutjärnsklocka med väggfäste i form av en tupp, en sån där man ringer i ute på gården för att kalla in folket till mat med. Tänkte att den är nog minst hundra år. När vi kom ut från loppiset så säger sambon att
              -Nää, den där är inte gammal.
              -Varför sa du inte där inne för då? frågar jag.
              -Trodde du ville ha en sån klocka, den är ju fin, vi kan hänga upp den ute nånstans.
              Jag kände mig som en riktig tönt....fast var inte hundra på hennes bedömning av det antika spelverket.....
              Många timmar senare på hemväg från många loppisar så tittar vi in hos dej Tingeling, första gången vi ses, vi får kaffe med dopp och jag springer ivrigt iväg till bilen för att hämta och visa upp alla fynd som gjorts under dagen och då särskillt tuppklockan.
              -Sådana sålde dom på sjuttiotalet, säger Tingeling utan tvekan, -den var väl fin. Både sambon och Tingeling kommer på en massa bra ställen man kan hänga upp den på........ Det hjälps inte med dessa tröstens ord, jag har gjort ett riktigt felköp, det var inte många pengar men ett felköp. Har gömt tuppklocka någonstans, den ska inte alls sättas upp som en återkommande påminnelse. Har förträngt gömstället.
              Är det typ en sådan här du pratar om? Fast detta är en ko.
              Bifogade filer
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Mmmmm...... typ liknande.
                Men vi borde diskutera glaset i den här tråden......mitt fel så klart.

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                  Mmmmm...... typ liknande.
                  Men vi borde diskutera glaset i den här tråden......mitt fel så klart.
                  Helt klart rätt. Denna är så långt ifrån glas den kan vara
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Working...
                  X