Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal karaff

En karaff ska väl hamna under servisglas eller?

Denna skönhet har fått flytta från prydnadshyllan till att användas till vinkaraff. Glasmassan innehåller bubblor. Karaffaen är trots sin storlek, 28cm, mycket lätt och halsen är driven. Inte mycket slitage i botten vilket får mig att undra över om den är så gammal som den ser ut.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ballongen du har inte en minder skön uppenbarelse? Så här på det nya året blir det i mastigaste laget med sådana skönheter.
    Ålder lika med gammal, ett pluss är också att den är lätt.
    För min del gillar jag lätt glas skarpt.

Comment

Ingen som har kunskap om ålder på denna karaff?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Det är nog mycket svårt att bestämma ålder på dessa, de har gjorts under
        hela 1800-talet och 1900-talet.
        Om de finns under 1700-talet vet jag inte, men troligtvis har de även gjorts
        då.

Jag har i Kosta priskurant 1855 med dem som vatten-caraffiner och finns i
        3 storlekar, 1/2 kanna, 3/8 kanna, 1/4 kanna.

Skulle jag gissa på din så här utifrån fotot skulle det bli runt sekelskiftet.

Comment

Här är en liten, tror det är en sådan modell.

Den har jag för mig Kallin hitta i en kurant åt mig och att den var ifrån
          1870 ungefär.
          Bifogade filer

Comment

Din lilla karaff har en distinkt tjockare botten än min. Formen är heller inte densamma.
            Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av A.F
              Här är en liten, tror det är en sådan modell.

Den har jag för mig Kallin hitta i en kurant åt mig och att den var ifrån
              1870 ungefär.

Åh, vad jag gillar att återse den lilla karaffen. Så här i efterhand ångrar jag nog lite att den numera inte pryder sin plats hemma hos mig nu när intresset för det lite äldre tagit fart.

Men den har ju ett bra hem nu också

Comment

E.B:
                Aha det var dig jag köpte den av, jag vet att det var någon gammal AP:eare
                jag köpte den av, men hade glömt av vem.

Greven:
                Möjligen är det som du säger, inte just en sån som du har, men modellen
                är ungefär den samma och sedan kan det skilja en del på en mini och en
                stor i formen.

Comment

Working...
                X