Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snapsglas

Har under smålandsvistelsen fått dessa glas.
    Det högra glaset skall ha varit min morfars glas han hade när han var ungkarl.
    Det bör allså ha lite ålder. Han skulle varit en bra bit över 100 år om han levat.
    Det har knack i botten. Glaset är orent. Foten är rätt stor. Det andra glaset lär vara gammalt också men det har en klarhet i glaset som gör att jag inte vågar gissa Det har en slipad puntelmärke i botten. Runt den inre delen i foten finns en vitaktig skugga.
    Bifogade filer
    Last edited by LasseC; 2006-01-03, 11:01.

Dessutom fick jag detta glas med slipning. Det har slipad puntelmärke i botten
    För övrigt vet jag inget om det.
    mvh
    Bifogade filer

Comment

De hører til samme serie. Kan være dansk - men kan også komme så mange andre steder fra.
      Det enlige glas er sleben berlinois udbydes første gang af Holmegaard i 1867 fremstilles endnu i 1934.
      Med slibning er det danmarks mest almindelige glas til brug i private hjem - uden slibning brugtes det på restauranter.
      Kastrup glasværk har ikke mindre end 18 forskellige størrelser af glasset Holmegaard har kun 17 formater. (Fra snaps til porter)

Det andet glas (de 2) er i samme familie. De er fastblæst i form. Når glaspuster laver glas så drejer han glasset rundt - det giver de klare glas. Når der er mønster i formen så kan han ikke dreje glas rundt under pustning. Det gør at glasset får et ujevnt udseende. Det som mange (fejlagtigt) idag opfatter som garanti for at glas er gammelt. Det er helt forkert.

Hvad angår pris - så er de to glas dyrere end det tredje. Det tredje er imidlertid mere anvendelig - man kan supplere.
      Vel også derfor at folk med service er villige til at betale mere for de første glas.

Comment

Jag hittade ytterligare ett snapsglas när jag var i småland. Glaset är mindre än mina andra liknande snapsglas. Det är pressglas och ett puntelmärke under.
        Glaset är ganska blåsigt. Men det har scharm. Gissar på någongång före sekelskiftet. Är jag fel ute?
        mvh
        Bifogade filer

Comment

Det högra, av dina först visade glas, har stor fot och grova formblåsta refflor och torde vara gjort vid mitten av 1800-talet eller strax därefter. Det andra glaset har mindre fot och refflor och bör vara tillverkat c:a 1890.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Det högra glaset med den stora härliga foten skulle platsa i min samling. Vill ha!!! Grattis Lasse till fina snapsisar!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det glaset ligger mig varmt om hjärtat då det var min morfar som hade detta som ungkarl. Förmodligen har han fått det från sitt föräldrarhem. Roligt att få en datering av det Jag tycker det är vackert samtidigt som det väcker en del nostalgi för mig
              mvh
              DG

Comment

Jag har nästan samma uppsättning som dig LasseC.

Som LS skriver så är din vänstra nog ifrån c:1890, men jag tror din högra
                mer är 1850 eller före, inte därefter som LS skriver, men man vet ju aldrig.

På Kallins sida nämns dom med stor fot och grova räfflor som 1820-1850.

Här är mina två, jag tror min vänstra är ifrån 1870-1880 den har lite större
                fot än din men annars samma räfflor.
                Min högra tror jag är ifrån 1850 eller innan.
                Bifogade filer

Comment

Istället för vänster och höger blir det ovan och under ser jag nu på bilderna.

Comment

Ja jag funderade först hur Du tänkt AF men jag begrep sen
                    Tittar man i Kostas priskurant 1855 som vinglas och som likörglas men inte som snapsglas.
                    Jag funderar om det senaste pressade glaset som jag hittade är ett likörglas då det är mycket mindre än de övriga. Men det är kul med de här glasen.
                    mvh

Comment

Har efter senaste vistelsen i Småland hittat lite mer glas.
                      det ena är lite kul När man fäst det på punteln och värmt in det har det väl blivit för varmt så "linjen" efter pressningen har vridit sig ett kvarts varv när man bearbetat glaset. Hoppas att det framgår av bilden. Glaset har en svag lilaton.
                      På det andra glaset finns det en liten "vinge" ut från pressskarven. Underligt att den har fått vara kvar under alla år Men kul tycker jag. Ålder 1890-sekelskiftet eller vad tror Ni.
                      mvh
                      Bifogade filer

Comment

Lasse.
                        Jag har ett glas som verkar komma från samma "familj". Samma vridna skarv i foten. Mitt är dock lite gulaktigt i glaset.
                        Bifogade filer

Comment

Pressglasformar är inte helt okomplicerade rent mekaniskt, man måste beundra hur de fick till det med den tidens metoder. Det är tveksamt om ett gjuteri på tio klarar det idag? För att inte tala om den tidens verktygsarbetare, dvs smederna, vilkas uppgift var att få sakerna att passa ihop i stängt läge.

Med andra ord, jag tror nog att skarven ligger på det ställe där formen var delbar?
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Menar du att det är en svängd form och att detta kanske var vanligt vid 1900 + - några år?

Comment

Verktygsarbetare, dvs smederna, glömm detta med smeder. det fanns "verktygsmakare" när pressglas tillverkades.
                              Jag tror inte vi behöver blanda in någon smed över huvud taget.
                              I Vicktoria o Alb.. var en hel del verktygsmaskiner av god klass från 1700-talet, så redan då var dom på bettet.

Comment

Working...
                              X