Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modell på dessa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Modell på dessa?

Var ett slag på en mycket trevlig auktion ett tag i söndags. En mängd med 1700-1800 tals glas till salu. Tyvärr så kolliderade eftermiddagen med kalas här hemma så jag kunde inte vara kvar till de flesta godbitarna gick Det enda jag fick med mig var några trevliga små glas, troligen från slutet på 1800-talet. Är det någon som vet var de kan vara gjorda och om de har ett modellnamn?
    Bifogade filer

Jag tror att dina glas är relativt gamla. Jag skulle gissa att de är gjorda runt 1850.
    Formen är ju mer av senempire, foten liknar den som var modern runt 1850, och facettslipningen har ju sin höjdpunkt på 1850-60-talen men förekommer på lite snyggare saker tidigare.
    Lite snarlika några andra glas jag har - vill minnas att jag visat bild på ett av dem förr - jag kanske skall göra en länk när jag kommer hem.
    Någon modellnamn har jag inte.

Comment

Här kommer länken - se inlägget 17/1-2007, kl 22.46.
      Mitt glas har "etagefot" som är lite ålderdomligare, en liten bård av slipade oliver ovan och nedan rutmönstret och ingen facettslipning. Annars är det ganska snarlikt.

Såg att bilden var ganska dålig, men någon får be mig innan jag tar en bättre - jag får lite dåligt samvete när jag ser hur mycket bilder jag laddat upp här

(varför vill inte länken fungera?) jo nu!
      Last edited by FBQ; 2007-08-28, 23:02.

Comment

Du har nog rätt FBQ, grävde även i lite litteratur och visst borde vara från 1850 +/- 10.

Comment

Working...
        X