Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

identifiering karaff - känner någon igen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • identifiering karaff - känner någon igen?

    Hej! Jag är ny här, och registrerade mig för att försöka få hjälp med att identifiera en karaff. Den här lite suddiga bilden är den enda jag har, och jag vet ingenting om märkningar eller något annat. Möjligen helt omöjligt att känna igen? Men det är värt ett försök - är det eventuellt någon som har förslag om vilken karaff det kan vara?

    Den tillhörde mina farföräldrar, som hade den åtminstone från 1960-talet och framåt (mycket möjligt även tidigare än så). De var inte förmögna så jag tror inte att den var oerhört tjusig, men den vårdades ömt och hörde till deras finporslin.

    Click image for larger version

Name:	karaffen.JPG
Views:	1
Size:	37,0 KB
ID:	703936

    Saken är nämligen den att karaffen sedan ärvdes den av min pappa, som råkade slå sönder den för några år sedan. Det har han grämt sig över sedan dess, och nu försöker jag hitta en likadan för att ge honom i födelsedagspresent. Det skulle betyda jättemycket om vi kunde få tag på den, och därav denna efterlysning! Jag är med andra ord hemskt tacksam för all hjälp och förslag på vad det skulle kunna vara för karaff, för att sedan kunna söka efter den bättre. Stort tack på förhand alltså!

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!
    Jag hoppas att någon ska känna igen din karaff (jag har tyvärr ingen kunskap att bidra med själv). Det glittrar på halsen på karaffen, kan du berätta om hur den såg ut - var den slipad i rutor eller dekorerad på något annat sätt, som kan ge någon ledtråd?

    Comment


    • #3
      Hej och tack! Ja, halsen var slipad, men i vilket mönster vet jag tyvärr inte. Den var inte dekorerad på något annat sätt, utan en slät "kropp" (eller vad det heter ...) och mönstrad hals.

      Comment

      Working...
      X