Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sockerskål

Hej, Köpte den här i veckan och undrar vad det är för tillverkare och tid?
    Anar pressglasets yngre tidsålder, då den ser lite Jugendartad ut och den har lite "skägg".

Click image for larger version

Name:	sockerskål.jpg
Views:	1
Size:	95,3 KB
ID:	684419

Hur ser botten ut??

MrTompa

Comment

Bottnen ser ut såhär och gör mig lite tveksam om ålder.
      Den känns "lite för bra"...

Click image for larger version

Name:	Botten upp.jpg
Views:	1
Size:	123,9 KB
ID:	567315

Tacksam för svar
      /Ragnvi - a.k.a. #okunnigmennyfiken

Comment

För min del så ser det väldigt nypressat ut, jag tycker man hittar mer och mer pressglas från lågprisländer,
        dom är gnistrande nyblanka, inget slitage i botten, ofta var gammalt pressglas puntlat i botten, på fotringen eller i mitten.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Okidoki. I hear you. Men om det varit en gammal sockerskål, varifrån/närifrån skulle den varit? Vore kul att veta om man stöter på modellen igen, och då i originalskepnad.

/Randigarutan

Comment

Om dom varit gamla tror jag på 1800 talets andra hälft, men kanske Legion kommer in och vet om Limmared gjort liknande.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Skulle säga tysk/österrikisk jugend eller nygustaviansk/nyklassisism ca 1900-1915. Har sett en del liknande gamla, men formar i liknande utforming kan mycket väl importerats till Sverige.

Comment

Inte limmared så vitt jag vet. Tror också att den är nyare men som vanligt är det bara en gissning.

Comment

Tack snälla ni för era svar. Kommer garanterat med fler framöver.

Comment

Working...
                  X