Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasskål på fot, ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasskål på fot, ålder?

Ja, glas är inte mitt område, men den här fick följa med hem. Dekoren ser ut att vara emaljmålad. Gott om sliror och blåsor, ganska grå glasmassa med en nära nog osynlig violett ton. Den är inte extremt lätt, men det är svårt att bedöma vikt när det är så tjockt glas. Undersidan på foten har ett rejält slitage. Mina begränsade kunskaper vill gissa på 1800-talets mitt ge eller ta 25 år. Tacksam för hjälp att vidare artbestämma den!

Click image for larger version

Name:	DSCF0159.jpg
Views:	1
Size:	30,1 KB
ID:	679551Click image for larger version

Name:	DSCF0206.jpg
Size:	43,8 KB
ID:	679552Click image for larger version

Name:	DSCF0198.jpg
Size:	38,3 KB
ID:	679553Click image for larger version

Name:	DSCF0166.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	679554Click image for larger version

Name:	DSCF0210.jpg
Size:	25,3 KB
ID:	679555Click image for larger version

Name:	DSCF0183.jpg
Size:	82,4 KB
ID:	679556
    Last edited by Johan Pug; 2017-02-24, 17:17.

Snygg. Skulle kanske ha gissat lite senare, ungefär 1865 ge eller ta 15 år.

Jag törs inte säga något om ursprung. Modellmässigt ser jag inget som säger att den inte kan vara svensk. Målat glas upplever jag har varit lite vanligare söderöver, Danmark eller Tyskland men ser inget som hindrar att den även kan vara svensk.

Comment

Den va riktigt fin
      I’m a real mean bitch!

Comment

Tack Maria! Jag gillar den själv, med nagg på kanten och allt.

FBQ - du har säkert rätt. Trots att man försöker vara objektiv så ser man ofta lite mer ålder på sina egna saker. 1865 eller däromkring låter som en solid och trovärdig datering. Jag försökte ta reda på under vilken tid dekoren på den var populär genom att kolla på brännvinsflaskor. De är ju ganska ofta daterade. Men jag hittade ingen bra referens.

Comment

Ja, det är ju alltid svårt, dekoren är ju ålderdomlig i stil men foten form känns mera andra hälften av 1800-talet. Men jag skulle inte utesluta 1850.

Vindruvor och blad är ju inte så vanligt på brännvinflaskor men däremot på karaffer för vin. Gissar att den är tänkt som fruktskål.

Comment

Dekoren med vinrankor är ju/var ju väldigt vanlig under senare delen av 1800-talet.

Comment

Lyckades hitta en äldre bild på en flaska jag har (någonstans, tror jag). Den är daterad 1868. Jag tycker nog att känslan i glaset på min skål kan stämma med hur den kändes. Jag får rota fram den och jämföra.

Click image for larger version

Name:	2016-04-20 18.02.21.jpg
Size:	152,3 KB
ID:	564871

Comment

Intressant skål! Den vita målade dekoren var ett alternativ till gravyren, ofta som ett sätt att förbilliga. Här ser man ändock att det lagts ner ett gott arbete. Kolla t.ex. att man tagit bort färg för att få nerver i lövet!
                Skålens form indikerar nog tidigast 1860-tal om den är svensk, men om den kommer söderifrån, kan den möjligen vara tiotalet år äldre. Sen är det lätt att glömma bort Finland, som var ett gott glasland långt före de berömda formgivarna!
                Den vita gravyrersättande emaljfärgen ser man rätt ofta på eklövsdekor på vinglas och schatullflaskor. Jag tycker mig ha märkt en toppnivå bland schatullflaskorna med Carl XV:s monogram och då hamnar vi just på 1860-talet.
                Intressant skål, som sagt. Allt är intressant som ger en "nô å grûnne på".

Comment

Rota här....

[QUOTE=Johan Pug;264550]Lyckades hitta en äldre bild på en flaska jag har (någonstans, tror jag). Den är daterad 1868. Jag tycker nog att känslan i glaset på min skål kan stämma med hur den kändes. Jag får rota fram den och jämföra.

Hallå.
                  Varför gå över bron efter vatten? Här har du några sidor om flaskorna.https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...2znTrHHtFzresA

Fin skål, kononfina bilder. Min känsla säger ganska sent 1800-tal och då stämmer det med pluntorna.
                  so long..

Comment

Ja, tack för hjälpen, hörni! Såklart borde jag söka här på forumet mer. Jag brukar fastna i google litegrann. Det blir bättring.

Comment

Working...
                    X