Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd modell, nån som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd modell, nån som vet?

Köpte några i Göteborg för några decennier sen. Dessertvin-storlek.
    Ej helt identiska kupor/cuppor, den ena svagt skev. Ej hellr helt plan ovansida.
    11,5 cm höga.
    Hoppas någon känner igen modell/glasbruk?

Tack på förhand,

BirgittaE.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	55,5 KB
ID:	676393Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	151,5 KB
ID:	676392

Att säga nåt om tillverkare är nog i princip omöjligt då dessa gjordes av de flesta bruk. Bentypen kallas pelarben med knapp, det kan finnas fler benämningar, har även sett dem kallas balusterben.
    Glaset bör ha en hyfsad ålder då cuppan ser ut att vara klippt, kanske 1850-1880 om man ska gissa lite grovt, senare sprängdes cuppan och fick en helt slät och rak mynningskant.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Att säga nåt om tillverkare är nog i princip omöjligt då dessa gjordes av de flesta bruk. Bentypen kallas pelarben med knapp, det kan finnas fler benämningar, har även sett dem kallas balusterben.
      Glaset bör ha en hyfsad ålder då cuppan ser ut att vara klippt, kanske 1850-1880 om man ska gissa lite grovt, senare sprängdes cuppan och fick en helt slät och rak mynningskant.
      Hej och stort Tack för att du delar med dig av din kunskap! Så intressant och roligt att de kan vara så pass gamla!!

Birgitta E.

Comment

Sprängd cuppa börjar göras på 1800-talet, men omkring 1910 är bättre hållpunkt för när sprängd cuppa börjar bli vanligare än driven på serviglas. Spetsigare cuppor jämfört med tidigare vidare och lite kantigare blir moderna på 1870-talet, balusterben ungefär samtidig, glaset är av en typ som var modern ca 1875-1900.

Comment

Jag vet ju att glasboken formulerar sig lite olyckligt - men driven kan finns ju kvar långt senare, ja på 1960-talet när hantverksmässigt utformande åter blir modern kommer de ju tillbaka även på konstnärligt sevisglas. Och karaffer har gjorts med driven kant rakt igenom 1900-talet på nästan allt glas.

Comment

Hallå,
            Har en liten samling likartade glas och undrar försiktigt vad typen ursprungligen var avsedda för? Snaps, likör eller dessertvin?
            So long...

Comment

De som har storlek som dagens starkvinsglas är vinglas och de som har storlek som vinglas är egentligen ölglas.

Comment

Storleken har betydelse...

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                De som har storlek som dagens starkvinsglas är vinglas och de som har storlek som vinglas är egentligen ölglas.
                Hallå och tack för svar,
                Håller med även jag aldrig tagit ett glas port i nytillverkat glas. Men frågan gällde ju Birgittas nu aktuella glas.
                Jag skulle säga att glaset var avsett för en snaps även om formen på kupan inte är ett spetsglas.
                So long....

Comment

Jag måste kontrollera hur högt 11,5 cm blir. Jag vet ju annars att en mängd av de mindre glasen i övrigt användes som snapsglas även om det inte var vad de var avsedda som. Vet däremot inte hur man vanligen gjorde i priskuranterna och om användningsområdet angavs där.

Comment

11,5 cm högt bör glaset ha varit avsett som vinglas.

Comment

Vinglas från tidigt 1900-tal brukar vara lite större så jag antar att det handlade om gradvis övergång.

Comment

Vad man använder glaset till är ju vars och ens ensak, vin för litet och snaps för stort?
                        Däremot tyder ett så dåligt avfärgat glas på en viss ålder, eller vad säger Du FBQ......?

Comment

Visst kan man använda glaset till vad man vill :-) Sedan kan det ju fortfarande vara intressant att veta både vad glaset tillverkades för men också hur det sedan använts av andra.

Jag tycker det är svårt att avgöra hur djup färgtonen är på ett foto. Det ser i mitt tycke ut som det är svagt lilafärgat. Det beror ju på avfärgningen. Jag har sett ganska kraftig sådan infärgning på glas från början av 1900-talet medan den saknas på annat glas så det går nog inte att använda som någon dateringsmetod. Jag tror att infärgningen kan vara svår att fejka men det går säkert så att det är svårt att avgöra på foto. Å andra sidan finns ju så mycket glas från sent 1800-tal att köpa billigt på loppis att de nog är meningslösa att kopiera. De skulle kosta mycket mer att nyproducera. Som sagt tror jag det här glaset är tillberkat 1875-1900.

Comment

Köpte ett syskon till det här glaset på antikmässa i Sunne för några månader sedan av en göteborgshandlare som ofta har danska och nordtyska glas till hyfsade priser. Mitt glas har klargrön kupa och är 1 cm kortare. Personligen har jag noterat anonymt glasbruk och 1860-1890 i min förteckning. Det finns ett glas "Mathilde" på Holmegaards glasbruk i Danmark presenterat i boken "Dansk glas 1825-1925 av Schlüter m.fl." Det påminner mycket om det här glaset. Där uppges att det förekommer i ett antal varianter med bl.a olivslipning, guillochering, med luft i benet och i olika glasmassa. Det finns med från omkring 1900 ända in på 1930-talet. Det påpekas där att endast glasen i helkristall är sprängda, övriga drivna och kulade. Det visar att vissa servisglas drevs ännu två decennier in på 1900-talet. Jag har en driven Mathilde med väder i benet i min samling också.
                            I priskuranterna från Eda 1880, Reijmyre 1877, Hadeland och Notsjö har jag inte hittat glaset. Benet med knapp och baluster finns på serviserna "Leonard", "Oden" och "Carl XV", men då har kupan andra proportioner.
                            Roligt att detta glaset har mött så stort intresse. Glasen från 1800-talets sista hälft brukar annars vara oförtjänt styvmoderligt behandlade.

Comment

Tack för mer detaljerade upplysningar gärdsle!

Man kan absolut tala om styvmoderlig behandling. Det har burit mig emot att lämna kvar liknande glas på loppisar när de kostat två kronor styck, men det går ju inte att samla på sig hur många som helst. Det är ju trots allt en hel del arbete nedlagt i dem och de är mycket trevligare än de maskinblåsta glas som annars är det folk vanligen har hemma.

Comment

Working...
                              X