Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att identifiera glas, liknar Reijmyre Antik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp att identifiera glas, liknar Reijmyre Antik!

Hej alla PESare! Jag fyndade två vackra glas på loppis häromdagen, och var helt säker på att de var Reijmyres "Antik". När jag sedan tittade närmare kan jag inte hitta modellen i Antik-serien, men dekoren tycks vara den samma. Här är glaset mer kantigt och benet är slipat. Har letat men inte hittat dessa glas. Någon som känner igen dem och kan säga varifrån de kommer och hur gamla de är? Vore roligt att veta! Kan de vara från Antik-serien och vara ovanliga eller är det någon som kopierat dekoren?

Click image for larger version

Name:	13618000_10153770757635878_159228980_n.jpg
Views:	1
Size:	76,5 KB
ID:	675590Click image for larger version

Name:	13624514_10153770757490878_1175158311_n.jpg
Size:	82,3 KB
ID:	675591Click image for larger version

Name:	13644017_10153770757620878_2093806478_n.jpg
Size:	77,0 KB
ID:	675592

Det skulle kunna vara 363 Margareta, som tillverkades på Eda under deras sista produktionstid 1943-1953. Servisen omfattade sex glas med olika volym, två bägare, två karaffer med och två utan fot, en sköljkopp och en skål.
    Bården "Antik" användes vid den här tiden också på servisen 385 Margareta, som hade tomatnod på benet och på servisen 328 Carmen med kupan direkt på en utsvängd facettslipad fot.
    Jag är inte säker. Tycker inte riktigt att benet och foten stämmer riktigt. Skulle vilja se en bild rakt från sidan (och gärna mot vit bakgrund).
    Vilken volym har glaset?

Comment

Gärdsle - tack för svar, spännande! Tog några nya bilder, det bästa jag kunde åstadkomma, hoppas det räcker för att se bättre! Glaset rymmer 2 dl.

Tomatnod, hur ser en sådan ut?

Click image for larger version

Name:	13643818_10153776149280878_912650297_n.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	563000Click image for larger version

Name:	ben glas.jpg
Size:	46,4 KB
ID:	563001Click image for larger version

Name:	glaset.jpg
Size:	46,7 KB
ID:	563002

Comment

Jo, det ser ut att vara 363 Margareta. Inget av glasen i servisen har volymen 20 cl, men jag misstänker att det är det största glaset du har (anges kunna ta 25 cl i priskuranten). 363 Margareta gjordes ofta en i dovt gröntonad färg, men den fanns i klart glas också.
        Någonstans har jag hört att bården övertogs av Reijmyre när Eda glasbruk lades ner 1953, men det kan naturligtvis också röra sig om en icke mönsterskyddad bård. Förr var inte begreppet kopiering så negativt laddat som idag. Enkelt uttryckt var det först när formgivarna kom till glasbruken som mönsterskyddet fick betydelse.
        363 Margareta saknar känd formgivare och saknar sannolikt mönsterskydd. Så vitt jag vet finns modellen bara på Eda, men det kan inte uteslutas att den tillverkats någon annanstans.
        Lycka till trevliga glas!
        Hur ser en tomatnod ut? Enkelt uttryckt består benet av en kula som klämts in på fyra ställen. Det var populärt från slutet av 1930-talet med och fram till 1950-talet. Kända serviser med tomatnod är kanske Uarda från Johansfors och Gulli från Skruv. Om du googlar på dem så ser du vad som menas.
        Last edited by gärdsle; 2016-07-11, 22:44.

Comment

Men den sk bården är väl en klassisk Gustaviansk utsmyckning och inte ett mönster som någon formgivare på Eda eller Reijmyre har skapat. Mönstret på de här glasen är inte heller helt identisk med det på Reijmyres Antik, linjerna på de glasen, mellan rosetterna och ovanför lagerfestongerna, är rakare. Jag har även sett den här dekoren på massproducerade franska glas av låg kvalitet.
          Last edited by e_v_a; 2016-07-12, 05:58.

Comment

Tack e_v_a för klarläggandet. Det är skönt att möta någon med en nykter och saklig inställning till glasets fascinerande värld och inte hela tiden söker berömda formgivare och välrenommerade tillverkningsplatser.
            I samband med glas är ofta en hel del skrönor ute och går. En av dem är tydligen den om att Reijmyre "ärvde" bården. Den här typen av bårder har ju funnits i olika skepnader sen gustaviansk tid, och det var fel av mig att kalla den "antik" som om det vore ett namn.
            När min scanner börja fungera igen skall jag lägga in några katalogbilder från Eda 1940-talskatalog, där glasen jag nämnde finns med.

Comment

Tack för alla svar, det var intressant att få veta! Hade helt glömt bort tråden men bättre sent än aldrig!

Comment

Working...
              X